Bryggning av WINTER COAT

WINTER COAT
american strong ale
(Eller "vintergeten" som jag och papsen kallar den... Men Winter coat är även en bra låt av Silverbullit.)

Den 29/10 var alltså dags att ta oskulden av vår BrauMeister, och tanken var att göra det försiktigt med en APA. Det blev inte riktigt så... Det blev en humlestinn strong ale eller något istället.
Vi körde helmalt för första gången, helt utan några tillsatser (inte ens protafloc). Använde automatprogramet i BrauMeistern och lät den sköta sig själv så mycket som möjligt, så vi fick en känsla av dess kapacitet osv.

Samtidigt som vi bryggde öl hade vi en trevlig middag med vår vinvän, och därför blev det inte så mycket bilder. Blev mest god öl och god mat... 
Vi använde pale ale malt, amber malt, crystal 100, nugget, aurora, pacific gem och styrian goldings i koket. Sånt som vi hade liggandes hemma med andra ord. Har under året köpt på mig billig humle från Humlegården, bara för att det var billigt... och för att det känns lite spännande att brygga god öl av annorlunda humle.
Maskinen fick sköta sig själv, så när mäskningen var slut och kokningen var igång gick vi till TVn och tittade på Watchmen, och drack ÖL! 
När 90 minuters koktid hade gått blev vi lite chockade över de dimmiga fönstrerna och hur lite det var kvar av vörten (som sagt, den fick sköta sig själv..). Vi ansåg att "it is what it is" och tillsatte inget vatten för att uppmå vårat mål. Vi fick ut 14 liter, men hade siktat på 20.
Kylde skiten, sen drog vi i ett och ett halv paket torrjäst PLUS ett rör gammal flytande jäst! OG landade på 1,080 och den jäste ner till ca 1,020. Vilket ger ca 8% alkohol. Den 13/11 tappade vi den, då hade den fått en rejäl torrhumling som grädde på moset...
Resultatet blev en ale med en örtig och citrusaktig doft. Mycket humle och lite apelsinskal i smaken. En bestämd beska finns bakom den härliga malten och till utseendet är den orange, rätt grumlig med ett fint skum. Kolsyran är mild, och snäll. 

Jag gillar den verkligen (även om alla inte verkar göra det!), och jag gillar verkligen BrauMeistern!
Som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit brevet... eller jösses.. såg jag för mycket Bullen när jag var liten? Jag menar självfallet: "som vanligt är det Svante som har gjort etiketten, och han är kung"
Hojta till om ni vill ha en flarra!


Kommentarer

  1. Det löser vi på nått sätt. Om du väntar till januari kan jag skicka 3-4 st olika.

    SvaraRadera
  2. Det låter bra. Kan nog lösa så jag kan skicka något i retur.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer troligen att provsmaka den ikväll!

    SvaraRadera
  4. Grymt! Hoppas verkligen du gillar den! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar