Grym ölkväll, med bl.a. en suröl från Schweiz!

I lördags hade jag och min pappa två mål:
1) Bjuda en riktigt rutinerad vinnörd (typ 30 års nörderi) på god öl. GREAT SUCCESS!
2) Brygga 20 liter APA med vår nya Braumeister. FAIL! (det blir typ 14 liter old ale/barley wine imperial pale ale (?) istället)

-
Vi bjöd på en rustik middag som bestod av följande:
Hemgjord gubbröra och rågbröd
Dryck: FOLKSPILLRAN (bästa matölen ever)

Tre olika panerade fiskar med lyxigt potatismos och kapris
Dryck: Nils Oscar Jubileum 15 (passade PERFEKT till maten)
och Djævlebryg OrginAle Darwinian IPA

Kaneläpplen i ugn med kokos, russin och nötter
Dryck: Vitt dessertvin (sorry, kommer ej ihåg namnet, men det var gött!)
-

Innan, mellan och efter hela denna sagolikt goda måltid dracks det en del andra öl och bryggdes öl för fullt i bryggmästaren. Det var ett sant nöje att se den arbeta och samtidigt ha ganska fria händer till annat.

Vår vinvän var grymt imponerad av vår hemöl, men han blev nog mest chockad av kvällens höjdpunkt i ölväg (enligt mig iaf)

BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008 (11,0%)
en GRYM suris från Schweiz

Fin rödaktig färg med ett skum som försvann nästan direkt. Stark syrlig doft av ekfak, äpple och vitt vin. Lite lurig nästan. Tyckte ett tag att den luktade nagellack... fast på ett bra sätt.

Även smaken är (såklart) syrlig och lite äpplig. Samtidigt som den känns sur och torr smakar den sött och maltigt. Riktigt spännande, och riktig god! Det var något med den som jag inte kunde sätta fingret på.. Något som påminde mig om något...

Sen slog det mig, LINGON! Att dricka denna öl var som att äta färska lingon, direkt från marken. Beskt, sött och surt på samma gång...

Den stora flaskan gick snabbt ner kan jag tala om.. JAG GILLAR verkligen!

Resten av kvällen spenderades framför TVn där vi kollade på Watchmen och drack ännu mer öl. Ja, och så var det ju allt jobb med bryggningen.. Rengörning, kylning, mäta OG och sånt...


Kommentarer