Bryggning av APOLLO KIDS PALE ALE

APOLLO KIDS PALE ALE
en engelsk pale ale i amerikansk stil.. typ

IDÈN
Den 10e september var det dags igen! Vi var lite sugna på att göra en snäll och fin öl, en öl man kunde dricka utan att tänka efter för mycket. Då kändes en APA rätt självklart, fast som vanligt var vi tvungna att göra det på vårt sätt. Hade köpte en del humle på nedsatt pris från Humlegården, så utefter det formades ett recept.


Vi var även lite nyfikna på att humla på ett annat sätt. Så istället för att göra givor vid 90 - 15 - 0 min drog vi i 90 - 20 - 15 - 10 - 6 - 3 - 0 min och hade även tänkt att göra hop aroma tea, men det skippade vi i sista sekund.

I maltväg tänkte vi att den skulle vara rätt lätt och ljus, så det blev minimala mängder "färgmalt".


BRYGGNINGEN
Bryggningen gick jättebra. Körde min rap/gangsta spellista på Spotify (Apollo Kids är både en låt och ett album av Ghostface Killah, så nån annan typ musik var otänkbar). Och sen började vi beta av Eskilstunas olika öl (som vi precis hade köpt)...


Aurora och Pacific Gem svängde sina lurviga i en sörja beståendes av extra light spraymalt, Crystal 100 och Special B och vatten. Sedan kom jästen California Ale V från White Labs på besök.


Lite ost och oliver käkades upp av hungriga bryggare



Den, som vanligt, trevliga bilden av humlepellet-klegg med diverse yum yum...


LÅÅÅNG KYLNING
Vi övergav sedan gangstarappen för en massa Mighty Boosh på DVD. Och när det var dags för kylning började vi titta på Azumi....


Tyvärr tog kylningen typ 10 000 år och jag dog efter ett tag. Mina barnbarnsbarns barn fick då sätta i jästen och skörda frukten... Nämen, vafan, det var sista gången bi kylde i diskon! Jäkla drygt alltså, och inte bra för ölen heller.

DÅLIG JÄST
Efter typ 10 dagars jäsning verkade den ha stannat, och lite för högt tyckte jag (1022 har jag för mig). Jag drog då i ett halvt paket torrjäst tillsammans med 100 g WGV (Whitbread Goldings Variety). Den jäste ut finfint och stannade på 1014 till slut, det är jag nöjd med!

HAT OCH OTUR
Vid tappningen svor vi och hatade. Fan, det var andra och sista gången vi testade "fri torrhumling". Jäkla klegg och sörja. Nästa gång blir det humlepåsar för fan... och inte nog med det: ett par flaskjävlar tappade huvet när jag satte på kapsylen!

RESULTAT

Som sagt, den jäste ut till 1014, vilket ger ca 6,1% och den landande på en IBU på ca 50. Den har en subtil och trevlig arom av citronskalsolja och tutti frutti. Smaken är trevligt humlig, stabil och snäll liksom, sedan avslutas den med en mysig beska.

Och etiketten är som vanligt gjord av lillebror Svante :)

Kommentarer

Skicka en kommentar