Lite kort om en radda öl från Eskilstuna

Igår satte vi igång höstens andra bryggning, en APA med humle från Nya Zeeland, Slovenien och England. Testade för första gången ett mer löpande humleschema (90, 20, 15, 10, 6, 3, 0), och ska sedan göra "hop aroma tea" istället för torrhumling. Får se om det är värt att göra om... Nån som testat?

Iallafall, när man brygger öl måste man ju dricka öl!

Min stora "skräck" var att min näsa skulle vara röjtäppt och allt skulle smaka vatten, som tur var hade förskylningen gått över tillräckligt mycket för att öl skulle smaka gott igen :)

Efter ett snabbt besök i Eskilstuna igår morse fick vi med oss ett stort gäng öl. Till bryggningen drack vi ( 3 pers) följande:
(Skogstorp IPA, som jag smygstartade med själv - en trevlig och fräsch engelsk IPA)
Bälgviken Pale Ale - mer humle i smaken än IPAn, blommig och härlig!
Tumbo Tysk Pils - fräsch smak, lite honung i doft
Fröslunda Tjeckisk Pilsner - syrlig nästan belgisk doft
Sundbyholm Single Hop - tja, chinook är ingen stor favorit. Men god var den iaf!
Anders DIPA - söt citrus i doft, blommig smak
Annas Red Ale - knäckig och härlig, gotto love amarillo
Torshälla Dubbelbock - syrlig och maltig doft, förvånansvärt lätt kropp
Fristadens Imperial Stout - lakrits och rostad malt, grym!

Och det bestående intrycket av alla deras öl var att alla var jävligt trevliga, riktigt välgjorda, hög lägsta nivå och att dom gillar pilsnermalt. Jag blev grymt imponerad!

Stor variation och hög kvalité!

Favoriter? Tja...
- Annas Red Ale var faktiskt grymt god. Amarillo på en bädd av knäckig malt. Yum!
- Båda deras pilsner var väldigt fräscha och goda.
- Fristadens IS var ändå bäst, så bra som man inte riktigt vågar hoppas på när man sitter med en svensk IS i handen...

Så har ni vägarna förbi Eskilstuna tycker jag ni ska köpa ett gäng! För egen del tycker jag nog att Nynäshamn, Nils Oscar, Oppigårds osv ligger i lä..

Kommentarer