Mat - Linssås med pasta

Känns lite kul att skriva om mat, så jag fortsätter på det spåret.

Det här är en sån där "nödmat" som jag gör med jämna mellanrum hemma. Det är inget häpnadsväckande, mindblowing utan vanlig jäkla basic mat, men utan ond bråd död.

Det går fort att göra, är mättande och nyttigt, blir mycket mat, och blir jävligt gott helt enkelt. Och hela familjen gillar det. Ingredienserna i denna måltid är dessutom stapelvaror i mitt hem, så det finns nästan aldrig ett tillfälle jag inte kan göra detta.

Om man nu är sugen på att byta ut EN köttdag i veckan mot nått veggo är detta en rätt enkel start.

Det du behöver till ca 4-6 pers (beroende på hur stora, och hungriga ni är):
1,5 dl röda linser
1 burk krossade tomater (och köp för guds skull nån god sort typ Mutti's eller Petti's inte sånt där billigt skräp som smakar sura strumpor, säger jag som köper Eldorados paprikapulver... *fniss*)
1 gul lök, hackad
3 st vitlöksklyftor, pressade
2,5 msk olivolja
2 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk balsamvinägercreme
1,5 tsk oregano
1 tsk paprikapulver
1 msk tomatpuré

plus pasta of your choice!



1. Värm oljan
2. Stek den hackade löken i olja tills den blir mjuk, tillsätt den pressade vitlöken och fräs en liten stund
3. Tillsätt allt, utom linser. Låt puttra på låg värme med lock.
4. Sätt på pastavatten
5. När pastavattnet kokar häller du i linserna i såsen, och pastan i vattnet. Rör om emellanåt.
6. Efter 10-15 min när pastan är klar är även linssåsen klar.

Servera gärna med ännu mer olivolja på, lite nymalen svartpeppar och lite havssalt.

Kommentarer