JORDNÄRA (3) - funky oatmeal brown ale

JORDNÄRA (3)
funky oatmeal brown ale



Ännu en sån där gammal öl som blev så jäkla bra första gången jag bryggde den, och sen dess blivit ett ständigt "misslyckande".

Ville kort och gott göra en maltig och härlig brown ale, med mycket smak och doft av kakor, marsipan och nötter, och en fyllig krämig munkänsla. Satsade på mycket havre, både havremalt och rostade havregryn, karamellmalt, bra basmalt och lite kakig ambermalt, café light och chokladmalt.

Havregrynen rostade jag som vanligt så här: 45 min i ugn vid 150°C, en vecka innan bryggning. Sedan fick de "vila" tills bryggdagen.

Då jag ibland får för mig att förkulturer är jobbiga att göra körde jag denna gång med en oprovad torrjäst (Danstar Windsor), som uppenbarligen sög hårt. Ölen jäste ut dåligt, så jag fick tillsätta ett pkt US-05 för att komma ner till ett rimligt FG.

Men inte slutade det där inte!

Plötsligt upptäckte jag en fin pellicle på min rena brown ale, och bara sådär var det ej en ren brown ale längre...

Det var bara att rulla med det och låta den jäsa klart, och hoppas på det bästa.

Till utseendet mörkbrun och klar. Får ett stort skum som lägger sig som ett litet lock.

Doftar syrlig och syltig med inslag av nybakade havrekakor och läder

Munkänslan är torr, med mild kolsyra. Sötsur eftersmak som känns rätt fyllig trots sin torrhet.

Smaken är syrlig! Sura körsbär, choklad, kaffe, läder.

Rätt gott. Kul ”sjuk” öl. Inte helt dum kombo faktiskt, det maltiga/kakiga med en syrlighet och funkighet.

INFO
Malt
2500 g Maris Otter pale ale malt (Crisp)
1000 g oat malt
500 g havregryn
500 g Caramel 80L (Briess)
300 g chocolate rye (Weyermann)
200 g Café light (Castle Malting)
200 g amber malt (Crisp)

Mäskschema
60 min @ 66°C
Laka av med 4l vatten @ 80°C

Kok - 90 min
90 min - 15 g Pacific Gem (15,7% AA)

Jäsning
Kylde ner till 18°C, jäst med 2 pst Danstar Windsor mellan 18.5-19.5°C

Övrigt
Volym (färdig vört): 22 L
OG: 1,050 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 6,1% (efter primning)
Bryggdag: 20/2 2015 - Tappad: 21/7 2015
Primade med ca 5 g strösocker / l

Kommentarer