Mat - Kryddigt veganskt pålägg

Jag har (ju) gått och blivit vegan på senare tid, efter typ 16 år som icke-köttätare, och fått en nytändning i matlagning iom det.

Oftast är det orimligt dyrt och svårt att hitta bra veganskt pålägg till sina frukostmackor, rätt ofta är de även jävligt trist smaksatta också... "Veganer gillar nog smaken av kartong.." 

Ja, så jag började söka efter ett sätt att göra ett eget.

Hittade ett recept på denna blogg som jag har moddat minimalt efter egna preferenser. Himla enkelt, och himla gott!


Torrvaror:
5 dl glutenmjöl
1 dl b-jäst
1 msk hampafrön
2 msk paprikapulver
1 msk spiskummin
2 msk grillkrydda av ngt slag (jag hade nån typ American BBQ)
1 msk basilika
1 msk timjan
1 msk oregano
1/2 msk svartpeppar

Våtvaror:
4 msk tomatpure
2 msk soja (jag använde japansk soja - typ mediummörk)
3 msk rapsolja
6 vitlöksklyftor, krossade
1 tsk liquid smoke
2,5 dl grönsaksbuljong

Värm ugnen till 175°C.

x Rör ihop alla torrvaror i en stor skål
x Rör ihop alla våtvaror i en mindre skål.

x Blanda i de våta i de torra och knåda ihop det väl med händerna. Blir en rätt märklig deg. Svår att forma.

x Forma två lika stora korvar/fileer. 
x Lägg i en form som du sedan fyller med 5 dl grönsaksbuljong.

x Ställ in i mitten av ugnen, och baka 25 min, sedan vänder du på korvarna och bakar 25 min till, slutligen häller du bort buljongen (om det är någon kvar), lägger korvarna på bakplåtspapper och låter dem gå 10 min till i ugnen.

Sen äre klart! EAT IT!

Ingredienser kan du ju justera, byta ut och hålla på med bäst du vill för att få fram den smaken du vill åt.

All hail Seitan!

Kommentarer