Mat - Enkla frallor

I'm on fire. Ännu ett inlägg?!

Denna gång med ett enkelt recept på goda frukostfrallor.



Att baka bröd tycker jag är kul, men har i ärlighetens namn rätt dåligt koll på exakt vad som händer och varför man bygger recept på olika sätt.. Sååå, jag kan tänka mig att en och en annan brödbagare kan klia sig lite i huvet och undra vad jag håller på med.

Dessa bröd är iaf en stapelvara här hemma. Min dotter och jag älskar dem, äter dem varje morgon.

Du behöver:
50 g jäst
4 dl vatten @ 37°C
2 msk olivolja
1,5 tsk salt
2 msk hampafrön
4 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
3 dl vetemjöl special

x Blanda ut jästen i vattnet
x Rör i salt, olja och hampafrön
x Blanda i allt mjöl och knåda ihop. Beroende på hur mjölet är kan du behöva tillsätta antingen mer vatten eller mer mjöl. Degen ska kännas typ som att klappa på en kallsvettig ölmage (utan hår). Alltså lättarbetad, utan att kladda för mycket.. ;D
x Lägg i en bunke, lägg på plastfolie och/eller en kökshandduk. Låt stå 30 min.
x Ta upp degen, dela upp i 16 lika stora delar, rulla till bollar, lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa typ 60 min.
x Sätt på ugnen på 225°C under tiden den jäser.
x Baka typ 6-8 min i mitten av ugnen.


Kommentarer