LEELOO - rose hip sourale

LEELOO
rose hip sourale



Denna öl bryggdes i januari 2015, då jag var mitt uppe i ett surölsfrenzy. Tror större delen av ölen jag bryggde den våren var sura på ett eller annat sätt.

Sen hände en massa grejer och alla blev ståendes till sommaren/hösten, sen hade jag plötsligt 100+ liter suröl som behövde tappas och NOLL sug att dricka dem.. ;)

Man har väl en tendens att aldrig egentligen vara sugen på ölen som är färdig, utan den som ska bryggas.

Nåväl, denna blev "ok", men galet sur. Och som så mkt annat jag bryggde på den tiden är hela processen rätt ogenomtänkt.

Jag tänkte nog nått i stil med "Suröl är ju gott, och nypon är ju gott. Det är säkert asbra ihop!"

Öl blev det... Men det blev en sån öl som mest tog plats i garderoben, och den första ölen som rykte när jag ville ge bort en öl. Har även hällt ut rätt många liter av denna öl för att jag behövde flaskor.. ;)

Utseende: Brandgul, helt kristallklar, litet vitt skum

Doft: ”lambicig” med mycket stall, syra och blommor

Munkänsla: Lätt med en väldigt mild kolsyra

Smak: Väääääääldigt surt. Och inte mycket annat. Lite blommigt. Stall. Citronsaft. Typ.

För sur för mig. Det tar över helt.

En reflektion över användningen av nyponskal: ger mysiga, blommiga/rosiga inslag i ölen, men ger ännu mer syra - som inte är lika mysig i större mängder. Dessutom verkar doften rätt flyktig och försvinner rätt fort efter flaskning.

INFO
Malt
3000 g pilsnermalt
500 g Soft Red Wheat flakes (Briess)
500 g Oat flakes (Briess)
330 g Carapale
120 g Cara 20
50 g Caramel 40L (Briess)

Mäskschema
60 min @ 70°C
Laka av med 5l vatten @ 80°C

Kok - 90 min
90 min - 20 g Lublin (4,1% AA)
20 min - 10 g Lublin
00 min - 20 g Lublin

Jäsning
Kylde ner till 20°C, jäs med 1 rör WLP011 European Ale, 1 pkt WYeast 5112 Brett Brux och 1 pkt WYeast 5335 Lactobacillus

Smaksättning
240 g nyponskal till ca 22l öl, så drygt 10g/l i runda svängar.

Highlights
28/2 - Noll karaktär. Tillsätter massa slattar surt och brettigt och tappar om
22/3 - Tillsätter 160 g nyponskal till ca 22,5 l öl
25/7 - "Lösningsmedel"
11/8 - Tillsätter ytterligare 80 g nyponskal (dvs 240 g sammanlagt till typ 22 l öl)

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,046 - FG: 1,012
Alkoholhalt: ca 4,6% (efter primning)
Bryggdag: 31/1 2015 - Tappad: 18/8 2015
Primade med ca 5 g strösocker / l

Kommentarer