(DON'T) SPICE UP YOUR LIFE (2) - imperial stout x 2

(DON'T) SPICE UP YOUR LIFE
imperial stout x 2


Version två av en kolsvart imperial stout i amerikansk stil. Uppdelad i två för att det blir så mkt roligare då. En del ren, och en del smaksatt med inspiration från Mexican Cake och Hunaphu.

Förutom att hitta en bra balans mellan alla kryddor var min plan att få till en klibbig, tjock och fyllig imperial stout under 10%. Version 1 misslyckades med det, så det var dags för revenge!

Använde US-05 trots att den jäser ut ordentligt, men balanserade detta med en hel del karamellmalt, lite högre mäsktemp, samt råg- och havreflingor. Använde mig även av en vattenprofil för imperial stouts, då det kan hjälpa till med munkänslan (?), samt motverka syrligheten man kan få av stora mängder rostad malt.

Smaksättningen bestod av kakaobönor, amerikansk heavy toast ekspiral, chili (ancho, pasilla och mulato), bourbon vanilj och saigon kanel.

Kakaobönorna och chilin bakade jag i ugn, inpackade i aluminiumfolie. 15 min @ 100°C. Vaniljstängerna och kanelen la jag in i sprit. Ekspiralen slängde jag in as is...

Till 7 l öl hade jag: 50 g kakaobönor och 3/4 ekspiral i 6 veckor, 6,5 g chili (2 g ancho, 3 g pasilla och 1,5 g mulato) i 3 veckor, 12 g vaniljstänger i 2 veckor och slutligen 1 g saigon kanel i 1 vecka.

Kanel är en väldigt kraftig smaksättare, och saigon kanel är ännu kraftigare än vanlig kanel så jag safe'ade verkligen ;D

(Nu har jag skrivit "kanel" åtta gånger.. om jag räknar med denna gång. Får se hur många gånger till det blir totalt..)

Don't Spice
Otroligt becksvart kolsvart dödsmörker med ett litet mörkbrunt krämigt skum.

Doft av brända russin, bränt socker, romdestilleri, råsockersirap, torkade plommon, blommig honung, lakritsrot

Fyllig i mun med minimal kolsyra. Något bångstyrig kantighet från all rostad malt och bitterhumle.

Otroligt smakrik med mycket brända toner. Hårt rågbröd, vanilj, bränt socker, brända russin, engelsk fruktkaka, muscovadosocker, melass, laktrits

Otroligt lång söt eftersmak av farinsocker. Jag gillart som fan! Men vill ha ÄNNU mer klibb, fylla och tjock!


Spice Life
Kolsvart med ett fräsande mörkbrunt skum som försvinner fort.

Kanelbulle. Mörk malt. Sirap. Kaffe- och chokladlikör. Ekträ.

Mineralig på nått vänster. Ettriga små bubblor. Ganska fyllig och klibbig. Lång söt eftersmak.

Kokos, bränt socker, kanelbulle, viss hetta från chili, rostad malt, söt lakrits, mjölkchoklad, ekträ, tranbär.

Lite konstigt mineralig och spritsig men helt OK. Inget jag gör om dock, alltså smaksättningen.

(10 ggr sammanlagt blev det..)

Summa av kardemumma, smaksättningen pajade ölen imo. Den rena versionen blev riktigt bra, väldigt nära det jag hade som idé. Till nästa version ska jag bredda maltbasen litegrann, biffa upp den något och tjocka till den.

INFO
Malt
3500 g pale ale malt
600 g roasted barley (Crisp)
530 g Blackprinz (Briess)
500 g Caramel 80L (Briess)
500 g Caramel 120L (Briess)
300 g rågflingor (Briess)
200 g havreflingor (Briess)

Mäskschema
60 min @ 66°C
Laka av med 5l vatten @ 80°C

Vattenprofil (med Södertäljevatten):
0,2g CaSO4, 1,4g salt, 0,4g MgSO4, 1g CaCl, 2,8 g bikarbonat och 1,4g CaCO3
(Hämtad från denna sida)

Kok - 120 min
120 min - 30 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 500 g DME
20 min - 800 g mörkt muscovadosocker
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Jäsning
Kylde ner till 18°C, jäs med 2 pkt US-05 mellan 17-20°C

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,102 - FG: 1,030
Alkoholhalt: ca 9,8% (efter primning)
Bryggdag: 30/12 2015 - Tappad: 7/2 & 9/3 2016
Primade med ca 4,5 g strösocker / l

Kommentarer