THIS IS FOR YOU! - modern lager

THIS IS FOR YOU!
modern lager


Tanken från början var väl att göra en IPL (india pale lager), trots att det är en sån stil jag verkligen inte förstår mig på, samt testa att korta ner hela jäsningsprocessen.

Många drar sig för att brygga underjäst öl hemma för att man först och främst behöver en kyl, och sedan för att det ska ta sån jävla tid. Det ska jäsas i 4 veckor, lagras 10 veckor, lagras lite till i ännu fler veckor på flaska. Och vem fan orkar det...?

Well, look no further, här är lösningen på era problem!
http://brulosophy.com/methods/lager-method/

I denna kortade jag ner jäsning och lagring något, men hade ännu inte upptäckt hela grejen med "quick lager"...

Humlen sken inte igenom så mkt som jag hoppades på och jag bytte lite diskret stil till "modern lager", som egentligen inte säger mig nånting.. men det låter ju.. modernt?

I ett tidigare inlägg nämnde jag det där med att nya humlesorter ofta beskrivs som värsta arom- och smakmonsterna. Ba "Bombers och granaters tropisk regnskog i doften, och ett hav av mango i munnen", sen testar man den å ba "Jahapp... anar väl lite... hö.. och kanske lite.. fruktgodis?"

Azacca är en sådan humlesort IMO. Men jag är fullt medveten om att mitt hanterande av den kan vara en bov i dramat också.

Gyllene gul som det gulaste kisset du nånsin kissat. Nästan helt kristallklar, med en liten liten disighet. Fluffigt vitt skum som lägger sig som ett tunt lock på ölen

Doftar lite tropisk frukt, typ mango och papaya, lite kola samt maltsirap. Väldigt lätt och soft.

Lätt och fräsch munkänsla med en bitande beska. Bra kolsyra. Lite för aggro beska.

Lätt smak. Småhintar av tropisk frukt, kola och vetelimpa. Smakar som en något uppiffad lager bara. Rätt ren och snygg åtminstånde.

Tja. Det är en rätt schyst öl. Inga större fel på den, men rätt så mycket mer anonym än planerat. Nästa underjästa öl blir nog en rakt på sak pilsner..

INFO
Malt
3500 g pilsnermalt
1000 g vienna
200 g Carapils (Briess)

Mäskschema
60 min @ 65°C
Recirkulera 5l. Laka av med 5l vatten @ 80°C

Kok - 70 min
70 min - 18 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Post-boil @ 100°C - 20 min
30 g Azacca
30 g Mosaic

Jäsning
Kylde ner till 18°C, ställde in i kyl som var 10°C, jäste 2 veckor i kyl, lät den sedan stå framme 2 dagar, för att sedan lagras 2 veckor @ 1-2°C.

Innan torrhumling tog jag fram den ännu en gång, skakade och lät den blåsa ur så mkt bunden kolsyra som möjligt.

Torrhumling 3 dagar (rumstemp)
70 g Azacca
70 g Mosaic

Övrigt
Volym (färdig vört): 23 L
OG: 1,051 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 16/11 2015 - Tappad: 3/1 2016
Primade med ca 5 g dextros / l

Kommentarer