BLOMKAMP - rooibos pale ale

BLOMKAMP
american pale wheat with rooibos and South African hops


Som jag beskrev i ett tidigare inlägg så var detta en öl fritt tolkad av Marz Jungle Boogie. Försökte luska fram lite hur de hade använt rooibos, men de svarade inte på mitt mail...

Tänkte typ 30% vete, resten korn. Engelsk jäst för att få fram fruktiga smaker. Sydafrikansk humle för att ja.. förstärka hela intrycket av Sydafrika.. Låg abv var också viktigt. Det skulle bli en frisk och lätt session öl.

Sen blev det ju inte så bra i slutändan. Obalanserad, märklig, hög kolsyra, kantig. Jag skyller mkt på Safale S-04, för jag har aldrig lyckats med den ;) Men jag tror rooibos teet jag torrkryddade med kan vara skyldig.. Trots att jag "bakade" teet i ugnen i 10 min misstänker jag att teet förde med sig nåra oönskade mikroorgranismer.. Men vem vet?

Schyst orange färg. Modernt hazy trots att detta var lite före den värsta hysterin. Stort fluffigt vitt skum. Den ser ju OK alltså.

Doften är allmänt fruktigt med en del stenfrukter, men med för mkt fokus på rooibos.

Hyfsat fyllig med kittlande jobbig kolsyra. Mild beska. Kort och kantig smak.

Lite halvfruktig och ofokuserad. Rätt trist. För dominant rooibos. Lite jästig.

Nja, ingen höjdare direkt...

Om man tänker förbättringsmöjligheter tror jag att jag skulle dra till med Mosaic och Simcoe som humlekombo med fokus på Mosaic (jaaaa, jag älskar den!!), byta ut tråk-S-04 till London Ale III och låta bli att torrkrydda med rooibos utan bara köra ett stort lass vid flame out.

Hmm, blev nästan lite sugen på att testa det nu.. :D Känns ju trots allt lite ovärdigt att ha döpt ölen efter en grym sydafrikansk regissör och så smakar den crap.

INFO
Malt
2800 g pilsnermalt
1000 g vetemalt
500 g soft red wheat flakes (Briess)
200 g Carapils (Briess)

Mäskschema
60 min @ 65°C
Recirkulera 5l. Laka av med 5l vatten @ 80°C

Kok - 90 min
90 min - 21 g Pacific Gem (14,6% AA)

Post-boil @ 100°C - 20 min
25 g J17
25 g Southern Passion
150 g rooibos

Jäsning
Kylde ner till 18°C, jäste vid 19-20°C med 2 pkt Safale S-04

Torrhumling 6 dagar (rumstemp)
75 g J17
75 g Southern Passion

Torrkryddning 1 dag
150 g rooibos (som jag först körde i ugn @ 100°C i 10 min)

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,046 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 4,8% (efter primning)
Bryggdag: 20/8 2015 - Tappad: 11/9 2015
Primade med ca 5 g dextros / l

Kommentarer