AND ONE FOR THE DOCTOR (v.3) - imperial oatmeal stout

AND ONE FOR THE DOCTOR (v. 3) 
imperial oatmeal stout x 2


Hur följer man upp ett inlägg om en öl bryggd i år? Jo, man tar och skriver om en öl som bryggdes 7/5 2014. Nämligen bryggd #62, version 3 av min långkörare till imperial stout..

Just den här versionen gjorde i två varianter: en med utan allt, och en lagrad med bourbonflisor och smaksatt med polynesisk vanilj.

Version "med utan allt" tog mig till final i Omnipollos andra hembryggartävling, dock ej vinst. Men final för andra gången i rad är mäkta stort ändå! Vinsten gick till min vän Niklas, och han fick sedan brygga "Life is a peach" med dem och Siren.

När jag tittar på mina anteckningar från den här tiden känns det verkligen som en evighet sen, och jag har lärt mig massor sen dess. Vattenbehandlingen i denna var oerhört random, maltsorterna likaså, mäskschemat lite för invecklat. Osv osv

Har def blivit bättre på att fokusera på rätt ställe.

Sen kommer jag inte riktigt ihåg hur jag tänkte när jag plockade ihop receptet.. För det ser verkligen likadant ut som version 2s...

Men, nåra saker vill jag mig minnas:
  • Jag ville att den skulle vara starkare och fylligare än version 2 som jag upplevde som lite "vattnig", så högre OG och FG var ett mål.
  • Champagne jäst skulle tillsättas för att säkerställa flaskjäsning, vilket var ett stort problem med version 2. Champagne jäst tål hög alkoholhalt, men jäser bara enkla sockerarter så de är verkligen perfekta för att använda vid primning av starka öl eller att biffa upp öl.
  • Franska ek-kuber gick fetbort, körde istället på bourbonflis
Hur blev de då?

Den med utan allt hälls upp och skapar inget skum alls, men har en kittlade kolsyra. Kolsvart med djupröda inslag. 

Luktar (tyvärr) lite burkchampinjoner blandat med söt malt, gräddigt fylligt, vaniljigt, lite unket. Lite fuktig barrskog. Lite weird tycker jag...

Känns inte riktigt så fyllig man vill ha den, med tanke på abv. Väldigt låg kolsyra.

Mkt söt och lite eldig smak av rostad malt, läder, nötter och torr choklad. Svag svag syra. Lång eftersmak av körsbärspralin. Barr. Kåda.

Asså, jag vet inte. Den har gått lite upp och ner den här. Just vid det här tillfället var den verkligen nere..

Den med bourbon och vanilj skapar utan problem ett litet fint skum. Betydligt snyggare för ögat.

Även doften är snyggare och bättre. Mkt rostat. En hint alkohol. Gräddig och fyllig vanilj. Kolat trä. Bourbon. Lite småunken.

Bättre kolsyra. Fräschare och fylligare. 

Väldigt snygg och balanserad smak av vanilj, hårt rostad malt, kolat trä, bourbon, bränt socker som avslutas med en låååång eftersmak av bitterchoklad.

Jadu, den var klart mkt bättre! Men jag kände efter denna version att jag behövde forma om konceptet lite. 14% är jäkla starkt. Dessutom ville jag hitta tillbaka till magin i version 1...

Detta tåls att säga flera ggr dock: Dry English Ale är magiskt bra i dessa typer av öl. Jobbar på bra, ger inte för mkt doft/smak bidrag, klarar av hög alkoholhalt. Verkligen pålitlig!


INFO
Malt
4000 g Maris Otter pale ale
750 g rostade havregryn (45 min @ 175°C en vecka innan bryggning)
500 g Crystal 300, VIKING
300 g Coffee Light, Castle Malting
250 g Cafe malt, Castle Malting
1 msk pH stabilizer

Plus stöpning av:
400 g chokladmalt, Castle Malting
200 g rostat korn, VIKING

Värmde upp 1,8L vatten tillsammans med 600 g malt till 65-70°C, sedan lät de stå 30 min. Sedan silades det av, utan att lakas av, och tillsattes det de sista 10 min av koket.

Mäskschema
15 min @ 55°C, 15 min @ 60°C, 45 min @ 65°C, 5 min @ 74°C
recirkulerade 5L, lakade av med 3L

Kok - ca 5 timmar
180 min - 40 g Pacific Gem (15,7% AA)
180 min - 1000 g ljust muscovadosocker
180 min - 1000 g DME
10 min - 1 tsk jästnäring
10 min - extrakt från stöpt malt

+ 1 tsk bakpulver och 1 tsk kalciumklorid

Jäsning
Dubbel förkultur på White Labs WLP007 Dry English Ale. Jäsning 1 vecka i 18-20°C, därefter rumstemp. 

Tillsatser
31/7 - Tillsätter 50 g dextros, 1 dl vatten och 1 rör champagne jäst (White Labs WLP715)
27/8 - Tappar hälften (ca 7L). Tillsätter 33g bourbonflis till resten (ca 6L)
30/8 - Tillsätter med bourbonflis. Nu uppe i 6 g / l
26/10 - Tappar 6 l tillsammans med 4 msk vaniljtinktur gjort på 5 st polynesiska vaniljstänger som legat i bourbon i 4 månader.

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,146 - FG: 1,042
Alkoholhalt: ca 14% (efter primning)
Bryggdag: 7/5 2014 - Tappad: 27/8 2014 och 26/10 2014
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer