Ölstövel vs Teku

Ölstöveln fortsätter hävda sig mot snobbarna i branschen. Dagens utmanare är en gigant i sammanhanget, TEKU



Ett glas utformat av den väldigt intressanta och begåvande italienska bryggaren Teo Musso (Baladin) tillsammans med en italiensk ölexpert som jag inte alls känner till; Lorenzo Dabove aka Kuaska(?). Anyhow, Te(o) + Ku(aska) = TeKu. Glaset tillverkas hos tyska Rastal.

Detta är det absolut snyggaste glaset ever IMHO. Det är kantigt, men ändå runt och fylligt. Dess fylliga form i mitten får vilken öl som helst att se helt magisk ut. Det är sexigt helt enkelt.

I glasen finner vi en klassiker från Stone. Old Guardian. Denna med årgång 2014.

Vi börjar med det visuella:
Stöveln upprepar samma beteende som i förra testet. Bombar fram ett stort och fluffit skum och uppfattas som något ljusare i färgen. Teku som i vanliga fall presenterar ölen som "sexigast i världen" failar, men jag skyller på ölen. Platt skum, mörkt och disigt utseende.

Vinst till Ölstöveln.

Fortsätter med näsan...
Stöveln hostar en spritig, kraftig och odiskret doft rakt i fejjan. Känns lite som att stå i en liten hiss med hus-alkisen och ha honom flåsandes mot dig. Blir dock något bättre efter en stunds vädring.. Teku luktar som en barrskog efter ett sommarregn blandat med lite sprit. Fräscht och tungt på samma gång. Doften är tydligare och delikatare.

Lätt vinst för Teku.

Slutligen får munnen smaka..
Stöveln blir platt rätt fort. Smakar hyfsat gott, men det blir en lite störig rundgång av en egen andedräkt blandat med flåsande alkis.  Upplevelsen slutar med en ovälkommen skvätt bärs på fejjan. Tekun är även här överlägsen. Det är snyggt och elegant. Smaken känns mer nyanserad och får bredare spelrum.

Teku vinner igen.

2-1 till Teku och därmed vinst!! Yeeey. Otippat va?! ;D

Ytterligare ett rätt roligt och intressant test av glas... Något inom mig säger att Spiegelau Barrel Aged (som jag testade förra gången) är något bättre än Teku som glas, men jag håller nog ändå Teku som min favorit. Det är snyggt och modernt. Lite edgy.

Ölen var helt ok. Börjar bli mer och mer uppenbart för min egen skull att jag gillar "färska" öl. De flesta vinner helt enkelt inte på lagring... Den hade tappat en del sting.

Båda glasen finns att köpa på Sejdelshoppen

Kommentarer