Ölstövel vs Spiegelau Barrel Aged

Fick en förfrågan från Sejdelshoppen om jag ville testa lite glas på bloggen, och jag nappade direkt. Kul att skriva om nått annat än mina hembrygder hela tiden. Kul att ha nått mål med skrivandet och lite mer ansvar. Och även kul att testa lite glas som jag annars inte skulle testa så här "seriöst".

Har sett en hel del bloggare skriva utförliga, seriösa och bra recensioner av glas och kände lite att jag inte hade mycket att tillföra där. Jag är rätt kass på att hitta nyanser och sånt.

MEN, en seriös/oseriös serie där glas ställs mot varann kan jag göra!

Ölstöveln är så charmigt fel och ful. Så himla långt ifrån allt vad "finöl" är. Och just därför blir serien "Ölstövel vs....."



I dagens inlägg ställs Ölstövel mot Spiegelau Barrel Aged, ett glas som är speciellt utvecklat för fatlagrade öl. Ett sammarbete med ett antal amerikanska bryggerier (Great Divide, Green Flash, Uinta och Cigar City)

Det är ett snyggt och rymligt glas (510ml), med fina runda former och raka kanter vid öppningen.

Ölen som de båda glasen testkörs med är en öl som jag haft ståendes alldeles för länge. En öl som bryggdes för att fira en krog jag ändå aldrig besöker. En öl av ett bryggeri som vet hur man gör starka och/eller fatlagrade öl.

Möt North Coast Oliver Twist 20th Anniversary Ale.

När ölen är upphälld och klar fokuserar jag på det visuella.

Stövel har ett helt klart fluffigare och hållbarare skum, och ölen upplevs som ljusare. BA omsluter ölen på ett vackert sätt, men har ett mindre skum. Dock behåller BA en hinna av skum hela tiden, när Stövel fölorar sitt.

Jämn match, men BA vinner.

Sedan får min näsa jobba.

Stöveln bjuder på en kraftig, onyanserad, diffus och burdus doft som samtidigt är rätt avlägsen. BAs doft är mer finstämd, nyanserad, försiktig med ett moget djup. Mycket snyggare och breadare spektrum.

BA vinner lääääätt

Slutligen får min mun smaska på bärsen.

Blir lite förvånad då det även är en viss skillnad mellan glasen här. Stövel kastar ölen i mitt fejs utan förspel eller finess. Upplevelsen blir något småtråkig och vattnig. BA försöker sitt bästa med att omsluta min underläpp och sakta fylla min mun med drycken för maximal njutning. Det känns bättre, och nästan lite fylligare.

BA vinner igen.

Kul jämförelse som gav lite mer än jag trodde. Barrel Aged var grymt mkt bättre. Nu laddar jag inför nästa match!

Båda glasen finns att köpa på Sejdelshoppen. Ölstöveln är jävligt kul och "fel", har faktist använt det flera ggr till andra öl "bara för att". Barrel Aged är ett snyggt, trevligt och bra glas. Ölen var inte så himla bra.

(obs hela inlägget är skrivet med en hand, då min katt Twiggy av rasen Devon Rex är sjukt gosig och sällskaplig)

Kommentarer