PARISCADE

PARISCADE
american pale ale



Ett av mina eviga "on going projects". Att få till den, i min åsikt, perfekta "klassiska" APAn. Jag vill gärna ha en kopparfärgad kristallklar bärs med en kakig och grapfruktig doft. Ca 5% ABV. Hyfsad fyllig med tydlig, men inte överdrivet röjig beska. I smaken ska man återfinna "kakor" och grapefrukt.

Detta är försök nr 4. Amarillo, Cascade och US-05 har varit stöttepelarna i dessa försök, de övriga har ändrats å bytts ut. Hela tiden testat och sökt efter maltkompositionen som ger rätt färg, rätt doft/smak och rätt fyllighet. Bollat mellan münchermalt (fööör mycket knäckebröd), weinermalt (bra!) och olika typer av karamellmalt.

Har hittat rätt i denna. Den sista pusselbiten tror jag att jag kan tacka Dykes Brewery för; biscuit malt!

Härligt inbjudande kopparfärgad med ett fint vitt skum. Inte 100% kristallklar, men nära nog. Vacker som fan.

Doftar kakigt och knäckigt med apelsin- och citrusmarmelad, kanderade apelsinskal och lite parfymigt. Får en känsla av nära man skalar en grapeskal.

Munkänslan är bra och lagomt fyllig. Kolsyran är lite för mild, skulle kunna vara lite mer. Beskan är lik det vita i grapefrukt, alltså bra bett.

I smaken återfinner man mkt grapefrukt och apelsin med div citrusskal, som balanseras upp med kola och kakor.

Jag tycker den är jättegod. Varken överdrivet humlig eller maltig, utan snyggt mittemellan. Helnöjd med allt utom alkoholhalten (ca 6,6%).

Maltbasen blev lite rörig pga div maltrester av pilsner och pale ale, men när jag gör den igen kommer jag enbart att använda pilsner till basen. Och alkoholhalten blev hög pga av väldigt bra utbyte. Den får jag väga upp med mindre malt nästa gång.

Det här var nog den första ölen jag vattenbehandlade seriöst. Gick efter en vattenprofil som heter Pliny the elder som jag hittat på http://madfermentationist.blogspot.com, och jag är skinöjd!

Tror att den kontrollerade jäsningen (i kyl med termostat) i kombination med vattenbehandlingen, samt den lilla procenten melanoidinmalt och biscuit malt verkligen var pricken över i:et.

Ser verkligen fram emot att brygga den här igen. Riktigt trevlig vardagsöl.

Svante har ju gjort en riktigt snygg etikett till den, men den här gången blev det aldrig av att jag fixade etikett. För mkt annat i livet som hände...



INFO
Malt
1830 g pilsnermalt (35,9%)
1670 g pale ale malt (32,7%)
1000 g wienermalt (19,6%)
400 g Caramel 40L, Briess (7,8%)
100 g Biscuit malt, Castle Malting (2,0%)
100 g melanoidinmalt (2,0%)

recirkulerade med 4l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 65°C

Vattenprofil
Pliny the water (från http://madfermentationist.blogspot.com)
Med mitt Södertäljevatten (Djupdal) blir det då 2,6 g CaSO4, 1,9 g MgSO4 och 1,9 g CaCl

Kok - 60 min
60 min - 24 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 20 g Cascade

Post-boil @ 80°C
20 min - 40 g Amarillo

Torrhumling - 6 dagar (sedan kallkrasch i 1 dag)
80 g Cascade
60 g Amarillo

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med 1 pkt US-05 i 16.5-17.5°C under en vecka, därefter i rumstemp.

Övrigt
Volym (färdig vört): 22 L
OG: 1,060 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 6,6% (efter primning)
Bryggdag: 18/1 2015 - Tappad: 9/2 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer