SUMMER(w)HEAT

SUMMER(w)HEAT
modern pale ale



Inspirationen bakom denna öl kom från Niklas (Grantorps Nanobryggeri) och The mad fermentationist.

Tanken var att göra den förra våren inför våran sommarölsträff, där vi hade temat "minst 60% vete", men tidsbrist gjorde att den fick skjutas upp. Var också sugen på att göra en 100% "brettanomyces" (ja, nu har dom ju kommit fram till att den inte är brett) brux trois igen. En liten revansch på PANJAMON (v4), som blev rätt konstig.

Allt som allt skulle det bli en väldigt ljus och lätt öl med över  60% vete (blev 66,6%). Att den skulle vara oerhört fruktig och fräsch. Låg alkoholhalt. Läskande. Disig.

Lyckades jag?

YES! För en gång skull kan jag fan säga att jag är nöjd och att den blev exakt (om inte ännu bättre) än jag tänkt mig. Yes, jag sa det: "Jag är nöjd!". Dokumentera det, glöm det aldrig. Kommer knappast hända igen.

"Brettanomyces" Brux Trois ger ju en väldigt fruktig och härlig touch på ölen i sig, sedan toppade jag det med en stor dos Waimea (som låg å skräpade i frysen) i flame out och torrhumlade järnet med Cita och Summer (även den låg bara å skräpade). Rejäla mängder humle alltså. Men lätt värt! Dessa fruktiga och härliga humlesorter gifte sig riktigt bra med trois.

Kan tänka mig att göra en förenklad variant med us-05 eller något. Mycket pga att jag inte pallar att göra gigantiska förkulturer hela tiden. Till den här stegade jag upp från typ 1,5l förkultur till 4l under loppet av 2 veckor. ORKA! Fast om den börjar säljas i samma volym som vanlig saccharomyces kan det ju vara värt det.

Precis som planerat blev den disig, och väldigt ljusgul med ett fluffigt vitt skum. Man vill typ bo i glaset med den.

Den förföriska och väldigt fräscha härlig doft av mogen persika, passionsfrukt och ananas gör inte saken sämre. Jag börjar packa väskan, fixar skillsmässopappet.

"Bye bye frugan, du syr snygga kallingar åt mig, men jag drar vidare nu"

Munkänslan är lagom, lätt utan att vara vattning. Känns fräsch. Liten syrlighet. Mild beska. Mild kolsyra. Halvsöt eftersmak.

Smaken är väldigt humlig, med med inslag av sharonfrukt, melon, ananas och mogen persika. Passionsfrukt. Jajustja.. "tropisk frukt" heter det ju...  ;)

Gott är det oavsett.

En väldigt lyckad öl. Mer likt en farmhouse pale ale a'la Prairie än en vanlig american pale ale. Inget med den är ju ej heller ordinärt, så varför skulle den smaka de då?

Den låga alkoholhalten ger den en extra bonus i min bok. Man kan dricka flera stycken, och förmodligen ramla av stolen ändå, men det tar längre tid.



INFO
Malt
2000 g vetemalt
1100 g pilsnermalt
500 g soft red wheat flakes (Briess)
150 g syramalt
några nävar risskal

Mäskschema
60 min @ 64°C

Kok - 90 min
90 min - 18g Pacific Gem (15,7% AA)
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Post-boil @ 80°C
20 min - 100 g Waimea

Torrhumling - 7 dagar
100 g Citra
100 g Summer

Jäsning
4 l förkultur av White Labs WLP644 Brettanomyces Bruxellensis Trois. Kylde ner vört till 18°C. Jäste i rumstemp.

Övrigt
Volym (färdig vört): 21 L
OG: 1,042 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 4,3% (efter primning)
Bryggdag: 18/10 2014 - Tappad: 23/11 2014
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer