THE BANE OF RATWATER

THE BANE OF RATWATER
bourbon aged english barley wine



Ett spännande samarbete mellan mig och Jocke (från Sörbyängsbryggeriet). Utgångsläget var en klon av Thomas Hardy's Ale, ett legendariskt engelskt barley wine.

För att sätta en lite personlig touch på den tillsatte vi dadelsirap och körsbärssirap (Jocke älskar körsbär!). Jocke rostade även en del pale ale malt i sin ugn hemma, även detta för att få en lite egen karaktär på den.

Namnet är taget från världens bästa serie, PREACHER (som möjligtvis snart kommer bli en TV-serie. Återstår ju att se om den blir sevärd). Köp den, läs den. Så jävla bra!

Vi jäste den med den mytomspunna och fruktade jästen WLP099 Super High Gravity, som sägs vara den jästen som användes till orginalet. Jag har läst en del historier om folk som använt den och hur den helt spårat ur, jäst ut ölen till 100% och lämnat NOLL restsötma. Värt en chansning va? ;)

Efter en vecka hade den jäst ner till 1,036 och jag var inte direkt imponerad. Skrattade den rått i ansiktet och utbrast "IS THIS ALL YOU GOT!!??"

Well, no.

Den forsatte bubbla på i maklig takt. Drygt två veckor senare låg den på 1,006. Och ytterligare två veckor senare på 1,004.

Jag skrev ett inlägg om hur jag "räddade" ölen här, orkar inte upprepa det igen. Men det funkade faktiskt riktigt bra. Ölen går att dricka!

En intressant observation jag gjorde var att den åldrades väldigt snabbt. Gick från en bärnstensfärgad öl till en djupbrun öl, doften gick från "vanlig ale"-doft till en väldigt mogen doft med läder, madeira, torkad frukt.

Djupbrun. Noll kolsyra.

Doftar maltigt, med stora drag åt bourbon, russin och en viss syra. Svagt jästigt. Lite kork, läder, körsbär och alkohol.

Rätt hyfsad munkänsla ändå med tanke på hur lågt fg är. Känns söt och rund, samtidigt som den känns torr och lite smått syrlig.

Smakar dadlar, russin, bourbon, maltsirap, mogna körsbär/bigaråer, karamell/kola, med en släng het och värmande alkohol. Liten syrlighet.

Påminner mer om ett starkvin än en öl, förutom att den helt saknar restsötma.

I det stora hela är den ändå rätt lättdrucken, fast också ganska svår. Den är väldigt smakrik och komplex. Alkoholen märks inte så mkt i munnen, men gör sig påmind senare i skallen. Varje gång jag dricker den känner jag typ "YESSSS! GOOD FUCKING RIDDANCE, YOU COLD-HEARTED SON OF A BITCH", sen vänder den sig om och skjuter skallen av mig.

(som sagt, läs serien!)

Svårt å veta vad jag ska göra med alla 33or av denna faktiskt. Bjuda bort? Sälja till kidsen i Bronxeng? ;)

Etikett av Jocke.

Bryggd av människor, för människomunnar.



INFO
Malt
3700 g Maris Otter pale ale
1500 g hemrostad Maris Otter pale ale
500 g Cara 20

Mäskschema
10 min @ 52°C, 60 min @ 68°C, 5 min @ 74°C
lakade av med 3l vatten @ 80°C

Kok 180 min
180 min - 60 g EKG (6% AA)
180 min - 1000 g DME
180 min - 1 tsk kalciumklorid och 1 tsk bakpulver
30 min - 20 g EKG
10 min - 2 tsk jästnäring
10 min - 440 ml körsbärssirap
10 min - 450 g dadelsirap
05 min - 20 g EKG

Jäst
Enkel förkultur på White Labs WLP099 + 1 pkt Safale S-04. Kylde ner vörten till 18°C. Jäste mellan 20-22°C i 1 vecka, därefter rumstemp.

Highlights
9/11 - FG 1,036
22/11 - 1,006!!
13/12 - 1,004
20/12 - Tappar om ca 14L med 28 g bourbonflis, 300 g maltodextrin och 5 dl vatten
16/2 - Tillsätter ytterligare 28 g bourbonflis, plus 50 g mörkt muscovadosocker

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,111 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 14,5% (efter senare tillsatser och primning)
Bryggdag: 2/11 (2013) - Tappad: 31/3 (2014)
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer