GENESIS IV XIII

GENESIS IV XIII
belgian imperial stout



Den här ölen har sitt ursprung i den allra första ölen vi gjorde, en imperial stout (som ej blev imperial) som hette  GENESIS. Givetvis gjorde vi säkert en massa fel på alla möjliga olika sätt. En kompis (Thomas / Fellowship of hops) undrade om vi hade använt belgisk jäst och då kläcktes idén; "Fan, vi gör en imperial stout med belgisk jäst och en massa torkad frukt!!"

Det här konceptet har genom alla versioner varit mer eller mindre lyckad. Första versionen var SJUKT fenolisk, men har blivit riktigt bra med åren. Andra versionen blev sisådär. När vi bryggde den här versionen fick vi sanslöst dåligt utbyte (50%!!), vilket ledde till en hel del nya rutiner i bryggverksamheten. Ölen blev dock rätt trevlig ändå, men inte så maffig som planerat.

Eftersom jag ändå var "besviken" på den så beslöt vi oss för att lägga hälften av ölen på franska ekkuber och portvin, och sedan tillsatte vi spontant en rejäl dos honung för att beefa upp den lite. Hade nån idé ett tag att smaksätta med lite rosmarin, men det sket vi i..

Brunsvart med mörktbrunt skum. Skummet försvinner rätt snabbt, men lämnar en fin hinna (ser ut som en espresso ungefär)

Estrig / belgo doft. Juliga kryddor, ek, röda bär, rödvin och en MASSA dadlar och fikon. Riktigt njutbar doft faktiskt.

Väldigt mjuk och len munkänsla med en mild kolsyra och beska. Känns fyllig, men ändå vinöst torr.

I smaken återkommer de där juliga kryddorna (typ kryddpeppar, nejlika och kanel), ekfat, rödvin, lakritsrot, toppat med en massa dadlar och fikon (igen). Eftersmaken är väääääldigt lång och trevlig.

Den orörda versionen är betydligt snällare på alla sätt och vis.

Samma utseende som den portvinsekade givetvis.

Doften är mycket mildare. Svårt att sätta fingret på exakt vad den luktar, förutom "gott". Men det är lite rostat och nästan rökigt. Lite estrigt fruktigt. Salmiak. Nötter. Typ.

Smaken är inte heller lika nyanserad som den ekade. Samma sak där.. Svårt att komma på något annat än "Gott". Rostat. Fruktigt. Kaffe. Jäst.

Dock är denna, precis som storebror, väldigt mjuk, klibbig och fyllig med en liten kolsyra.

Allt som allt en väldigt lyckad öl till slut ändå.

En notis om bryggningen: de torkade frukterna vi använde pureade vi tillsammans med 2l vört (efter 30 min kok), kokade 10 min i separat kastrull, och tillsatte 10 min innan kokslut. Over and out.



INFO
Malt
4500 g pale ale malt, CASTLE MALTING
600 g Special b, CASTLE MALTING
400 g chokladmlat, CASTLE MALTING
200 g kornflingor
1 msk 5,2 pH stabilizer

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 66°C, 5 min @ 74°C
lakade av med 3L vatten @ 80°C

Kok - 180 min
90 min - 28 g Pacific Gem (15,7% AA)
90 min - 500 g farinsocker
90 min - 500 g DME
90 min - 1 tsk salt, 1 tsk bakpulver, 1 tsk kalciumklorid
10 min - 1 tsk jästnäring
10 min - 250 g pureade russin
10 min - 250 g pureade osvavlade aprikoser
00 min - 100 g Pacific Gem

Kyler ner till 20°C

Jäsning
Dubbel förkultur (dvs 2,7l) av White Labs WLP500 Trappist Ale i runt 18-20°C i en vecka, därefter rumstemp

Senare tillsatser
20/1 - Tappar 7L och tappar om resterande 7L med 2 g franska medium toast ekkuber / l, 2 dl portvin och 100 g maltodextrin
6/4 - Tillsätter 1 dl portvin
11/5 - Tillsätter ca 5 dl vatten tillsammans med 300 g honung och 100 g maltodextrin

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,080 - FG: 1,022
Alkoholhalt: ca 8% efter primning (den med honung och portvin blev ca 9,5%)
Bryggdag: 22/11 2013 - Tappad: 20/1 -14 och 3/7 2014
Primad med 4 g druvsocker / l

Kitty_se @ Instagram bjukkar på en bonusbild:

Kommentarer