LEELA och LEELOO

LEELA / LEELOO
sour/wild ale



Kör ett lite annorlunda upplägg på den här "bryggrapporten"

Vi hade två stycken öl av det sura slaget som stått och "jäst" under en längre tid, och när det började bli dags att tappa dem tänkte vi att det vore ju dumt att låta alla schysta jäster och bakterier bara gå till spillo. Fixade då ihop 24L enkel ljus vört, utan personlighet, för att se hur de olika jästkakorna skulle bete sig.

Dagens lektion är att låta ölen ta sin tid. Låta dem vara ifred. Inte öppna i tid och otid. Men samtidigt har jag accepterat det karaktärsdraget hos mig själv. NÄSTA gång jag gör något liknande kommer jag vara betydligt lugnare och ha mer tålamod. Kommer även ha i mer omältade sädesslag.

Döpte de båda ölen efter två coola fiktiva karaktärer.



Grundreceptet till vörten (24L @ OG 1,050) är följande:
Malt
4000 g pilsnermalt (VIKING)
500 g Cara 20 (Castle Malting)
200 g havregryn (Saltåkvarn)

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 70°C och 5 min @ 74°C
(havregrynen kokade vi gröt på innan de tillsattes i mäsken)

Kok 60 min
60 min - 40 g Svalöf Mauritz (ca 2,5% AA)
20 min - 20 g Svalöf Mauritz
05 min - 40 g Svalöf Mauritz

Kyldes ner till 18°C, jäste i rumstemperatur

Dåså, då var det lika klart och tydligt som färdiglagrad pilsner! Då kör vi!

-

LEELA
sour/wild ale with homegrown yeast

En kristallklar gyllengul dryck med ett fräsande vitt skum som försvinner direkt. 

Den bjuder på en hel kompott av dofter (om man verkligen anstränger sig). Det är främst en väldigt tydlig doft av äpple. Bakom äpplet hittade jag kork, jord, jäst, funk, lite kryddig ek, sköljmedel (!), sötaktig maltsirap, urinoar (!!!), fuktig barrskog - muskigt liksom, och lite nagellack.

En hel jäkla del helt enkelt.

Den är sur och torr med en sötaktig eftersmak. Äpple dominerar även smaken, följt av kork, jäst, funk och jord. Kolsyran är rätt mesig. Ölen hade känts fräschare med lite piggare kolsyra.

Den blev helt OK. Lite för smutsigt och spretig. Men kul grej att testa. Etikett av mig.

Jäst
Jästkaka från FOLKLORE (hemodlad vildjäst, US-05 och lactobaciller)

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,050 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 6,2% (efter primning och div tillsatser)
Bryggdag: 13/2 - Tappad: 4/5
Primad med ca 5 g fruktsocker / l

-

LEELOO
sour/wild ale with rosehips

Även denna variant blev helt kristallklar, men är något mörkare. Liksom mörkgul. Skummet beter sig likadant, fräser bort lika snabbt som en katt i underläge. 

Doften här är dock betydligt roligare och bättre. Istället för äpple har vi en väldigt parfymig och charmig doft. Finns även ek/vanilj, blommor, funk/bondgård, trocadero/pommac och min favorit; inlagd citron/citronzest!

Riktigt härligt faktiskt!

Smaken är svårare att sätta ord på. Den är dock även den betydligt roligare och godare än "systern". Det smakar parfymigt och blommigt, väldigt trevligt. Ett avslut av kryddig ek. Syran är riktigt riktigt bra. Kolsyran är något piggare och kittlande.

Helt klart den systern jag skulle ta med mig hem efter en blind date. Definitivt ett experiment vi kommer göra om. Jag gillare'n som fan!

Jäst
Jästkaka från Ménage à trois (lite oklart, men definitivt brettanomyces brux, german ale och lactobaciller)

Tillsatser efter jäsning
(23/3) Kokade upp 5 dl vatten med 14 g nyponskal och lät det dra i 10 min. Allt tillsattes sedan i ölen
(29/3) Ytterligare 14 g nyponskal, utan att koka av först
(8/4) Ännu mer nyponskal hälldes i utan förkok, hela 28 g

Övrigt
Volym (färdig vört): 8 L
OG: 1,050 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 6,5% (efter primning och div tillsatser)
Bryggdag: 13/2 - Tappad: 7/5
Primad med ca 5 g vanligt socker / l

Kommentarer