FOLKLORE

FOLKLORE
calvados oak aged sour/wild ale with apples



Jag har ju snöat in lite på att göra öl med äpple i. Jag gillar äpplen, och jag gillar öl. Varför inte gå all in på skiten och göra en äppelöl med jäst odlad från äpplen och sedan lagra den med calvadosdränkta ekkuber?

Let's!

Den bryggdes för över ett år sen, och jag har helt ärligt glömt bort det mesta. Har även lärt mig en jäkla massa sen den bryggdes, så det finns många saker jag skulle göra annorlunda idag.

Hela maltbasen är rätt rörig och konstig. Jag kommer ihåg hur jag resonerade när jag satte ihop den.. Ett paket hirs fick vara med av ngn anledning liksom..? Hade väl nån sorts vision antar jag. Intressant att använda om inte annat. (Har hitintills betat av korn, vete, råg, havre, bovete och hirs i öl. Kanske något mer också..)

Likt många andra öl som tagit flera månader från bryggning till flaskning har denna en lång historia av provsmakningar och senare tillsatser. Tänker inte dra allt nu, men har plockat ut ett guldkorn:
"16/4 2014 Smakar av. Stark odör åt bondgård innan vädring. Brännande känsla i gommen. Torr, sträv syra. Kort eftersmak. Nja..."

Syran blev aldrig som vi ville, och det berodde nog på att vi tillsatte lactobacillerna när ölen jäst klart. Borde ha haft i dem från början. Detta gick att "rädda" hjälpligt med mjölksyra vid tappning. Ej heller fick den nån överdrivet stor äppelkaraktär, och jag känner så här i efterhand att jag nog hellre hade rivit dem, fryst in och tillsatt i sekundär. Vidare med äpplen; de har ju ett visst vatten- och sockerinnehåll - som är svårt att mäta. OGt är därför rätt mycket höftat - likaså ABVn.

Nog om det, hur blev den då?

Doftar funkigt (typ bondgård - fast nice), syra, mogna mjöliga äpplen, ek, kanel, fatlagrad cider. Rätt schysst liksom!

Den är snyggt bärnstensfärgad med ett fräsande skum som försvinner fort.

I mun känns den torr, men med en sötaktig låååång eftersmak. Mild och trevlig kolsyra. Vaniljig ek och kryddor (typ kanel, kryddpeppar) i smaken. Även tydliga inslag av mogna äpplen, jäst, jord, kork och knäckebröd.

Det är gott och kul, men inget direkt mindblowing, och långt ifrån ölen jag ville skapa. Vill gärna ha en tydliga äppelsmak, mer vanilj/ek och mer calvados. Bättre syra vore också nice. Kanske gör om den nån gång..

Etikett har jag gjort, och den är vääääääldigt inspirerad av en väldigt bra skiva




INFO
Malt
2500 g pilsnermalt
500 g münchnermalt
500 g hirs
300 g Special B
300 g Crystal 100, VIKING
200 g Melanoidinmalt
några nävar havreskal

Mäskschema
10 min @ 50°C, 60 min @ 70°C, 5 min @ 74°C

Kok 120 min
120 min - 10 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 500 g farinsocker

Jäst
1/2 pkt US-05 och uppodlad bronxeng-jäst. Lactobaciller tillsattes efter ca 1 och en halv månad.

Extra
- 4 kg frysta hackade trädgårdsäpplen och 1 kg frysta hackade paradisäpplen tillsattes när vörten kylts ner och fick jäsa med vörten i ca 5 månader.
- 20 g calvadosdränkta franska medium toast ekkuber till 16 L, som fick ligga i i ca 4,5 månad.
- 1 dl calvados och 3 msk mjölksyra tillsattes vid tappning (av 15L färdig öl)

Övrigt
Volym (färdig vört): ca 20 L
OG: 1,068 - FG: 1,007
Alkoholhalt: ca 8% (efter primning)
Bryggdag: 22/9 (2013) - Tappad: 28/6 (2014)
Primad med ca 4,5 g fruktsocker / l

Kommentarer