REAL SOLUTION #9 (version 2)

REAL SOLUTION #9
bourbon aged smoked imperial rye stout with chipotle and ancho chili


Ett äktenskap mellan bourbon, melass, råg, rök, chili och mörker. Känns ju helt klockrent på förhand, gäller bara att få till balansen mellan alla spelare på plan liksom. Den här versionen är ett steg närmare.

Amagers Rugporter och RyeKing är två stora förebilder till den här ölen. En stor och burdus imperial stout i riktig amerikansk stil.

För att få plats med mer malt i pipan valde vi att stöpa den mörkrostade malten. Det ger en lite rundare och snällare rostning, upplever jag det som. Inte helt rätt beslut känner jag så här i efterhand. Vill gärna ha den lite mer in your face...

Rågflingorna kokade vi gröt på innan vi tillsatte dem. Och pga den höga andelen råg i mäsken (ca 20%) körde vi med ett lite mer komplicerat mäskschema som jag läst om i Radical Brewing. Råg har en tendens att VERKLIGEN klibba ihop under mäskningen, och detta underlättar det. Utöver det hade vi en hel del risskal i mäskpipan.

Jobbet med just den här ölen tog aldrig slut. Ett rätt lyckat bevis på att man faktiskt KAN efterkonstruera en öl rätt mycket, iaf som hembryggare.

Highlights:
(1/1) Kände att den var för mesigt rostad, samt att chilin inte lyste igenom tillräckligt. Stöpte mer rostat korn och chokladmalt, som sedan kokades snabbt med ancho chili och mörkt muscovadosocker

(9/2) Tappade om ölen (ca 15L), och tillsatte 40 g american heavy toast ekflis som legat i ett bourbonbad 1 månad, samt 50 g mörkt muscovadosocker

(11/3) Tillsatte 3/4dl bourbon för att få en tydligare bourbonkaraktär

(23/3) Tillsatte ytterligare 30 g bourbonflis

(24/4) Tappade skiten och tillsatte 1 tsk Santa Maria Chipotle pulver, till 14L öl.

Det blev en rätt lyckad öl av den tillslut. Inte riktigt som jag ville, men vi börjar närma oss. Man lär sig något varje bryggning.. Speciellt det här med doseringen av ek är svårt. Man vill ju inte "över-eka", men samtidigt vill man få ett starkt bidrag.

Hur blev den då?

Den skummar lite oroväckande i halsen när man öppnar. Gör mig lite orolig. Har vi fortfarande problem med "tapplinan"? Kanske dags att byta ut allt? Eller bara bada allt i ett bad av farliga kemikalier?

Nåväl, det är inte brett iaf. Snarare en lite mer aggressiv jäst som kanske blivit kvar nånstans, om något alls.

Redigt mörk, nästan kolsvart med ett "lattefärgat" skum. Doften är mastig; bränt rågbröd, rostad paprika, melass, smygrökigt, bourbon, ek, lite frukigt, och lite nötigt.

Den är fyllig och klibbig i mun. Lämnar en snygg hinna på glaset.

Smakar mer rökigt än den luktar. Inte det där typiska tyska "korv/bacon/brand"-rökiga, utan en snyggare och trevligare rök. Det rökiga samsas med rostad paprika, melass, mörk choklad, bourbon, mörk maltsirap, bränt socker, rågbröd, och en värmande eftersmak av chili.

Till nästa version kommer vi öka den rostade malten REJÄLT, och även inkludera den i mäsken. Den ska bli ett totalt jävla mörker. Kommer ha i mer melass, och tillsätta den senare i koket. Kommer ge den en rejäl giva humle i slutet av koket också, för att få till en trevlig fruktighet som fanns i version 1. Ancho åker ut, Chipotle får ta mer plats. Slutligen ska dosen bourbonflis ökas rejält. Skulle vilja ha ett högre FG också, för en ännu fylligare upplevelse.

More is more, liksom.

Etikett av Svante!


INFO
Malt
2000 g münchnermalt
1000 g gotländsk rökmalt
1000 g rågmalt
800 g Crystal 100, VIKING
500 g rågflingor
100 g ambermalt
1 msk pH stabilizer

Samt stöpning av
350 g chokladmalt, VIKING
450 g rostat korn, VIKING

Mäskschema
20 min @ 32°C, 20 min @ 50°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C

Kok - 120 min
120 min - 35 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 450 g melass
120 min - 500 g DME
10 min - 1 tsk jästnäring
1 min - 3-5 st hackade chipotle chili

+ 1 tsk bakpulver, 1 tsk salt och 1 tsk kalciumklorid ("vattenjustering")

Jäsning
Dubbel förkultur på White Labs WLP001 California Ale. Jäst 19-20°C, därefter rumstemp.

Vidare tillsattes även följande efter jäsning
Stöpning av
200 g rostat korn, VIKING
100 chokladmalt, VIKING
-
10 ancho chili, snabbt kokad
-
150 g mörkt muscovadosocker

Övrigt
Volym (färdig vört): 18,5 L (ca 18L innan alla senare tillsatser)
OG: 1,090 (1,084 innan alla senare tillsatser) - FG: 1,024
Alkoholhalt: ca 8,9% (efter primning)
Bryggdag: 13/12 2013 - Tappad: 24/4 2014
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer