Bryggning och provsmakning av PANJAMON (v.4)

PANJAMON (v.4)
100% brettanomyces fermented imperial india pale ale



Ett spontant försök att "få till" detta evighetsprojekt. Det lät så bra på pappret. Tropiskt fruktig humle från NZ, lätt maltkropp med en hel del vete, lite syramalt och en väldigt fruktig stam av brettanomyces (brux trois dvs). Skulle det äntligen bli den ölen vi alltid föreställt oss?

Nä.

Inte den här gången heller.

Gjorde en enorm förkultur (hela 4 L). För första gången i mitt liv satt jag gladeligen och smuttade i mig "fulölen" efter den. Den smakade fan underbart. Smakade som tropisk juice (och då innehöll den ju inget annat än jäst, vatten och maltextrakt). Ni kan ju föreställa mig hur höga mina förväntningar på den färdiga produkten var då?

Bryggningen var som en bryggning är. Inga konstigheter. Rutin osv. Detta var dock innan vi började recirkulera och laka av, så effektiviteten låg runt 70% istället för 85%+.

Efter en veckas jäsning kunde jag inte hålla mig längre utan fiskade upp ett prov. Blev chockad, besviken, äcklad.. Typ. Den smakade och luktade precis som en tysk veteöl (yuck!). MASSA kryddnejlika och banan! FY! Vi bestämde oss för att låta den vila till sig, och förlitade oss på att bretten skulle käka upp de trista dofterna. Och det gjorde den. Tyvärr fanns det dock kvar en del trista felsmaker.

Så hur blev den då? Den blev inte alls helt usel, men jag ser den som ett nederlag - ett misslyckande.

Det är en nästan klar och fin öl med ett vitt lätt skum, med små fina bubblor och alldeles lagom kolsyra. Doften är (ett år senare fortfarande) väldigt lätt och fräsch. Smaken är fruktig, svagt maltig och najs, men smått obalanserad och jästig... och så var det den där salmiak tonen.. Nja. Helt klart drickbar och godkänd, men vi kan bättre än så här. Svantes grymma etikett förtjänar ett bättre innehåll...

Jag tror att förkulturen behöver vara ännu större och att en bättre temperaturkontroll är nödvändig för ett bättre resultat...

Om nån månad ska vi göra en 100% brett-jäst öl igen. Då med ett MYCKET lägre OG, ännu mer vetemalt, samt bra temperaturkontroll!

INFO
Malt
4000 g pale ale malt (briess)
500 g omältat vete
500 g vetemalt
300 g havregryn
100 g syramalt
några nävar risskal

Mäskschema
10 min @ 50°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C

Kok - 90 min
90 min - 45g Pacific Gem (15,7% AA)
90 min - 500 g DME
20 min - 40 g Waimea
10 min - 1/2 tsk jästnäring
00 min - 60 g Waimea

Torrhumling - 7 dagar
100 g Waimea
100 g Wai-iti
100 g Kohatu

Jäsning
4 l förkultur av White Labs WLP644 Brettanomyces Bruxellensis Trois. Kylde ner vört till 20°C. Jäste i rumstemp.

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,072 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 8,3% (efter primning)
Bryggdag: 19/9 2013 - Tappad: 3/11 2013
Primad med ca 4,5 g druvsocker / l

Kommentarer