Bryggning och provsmakning av OLD GREGG'S ALE

OLD GREGG'S ALE
english barley wine



Döpt efter Old Gregg i Mighty Boosh, 'nuf said..

Tanken var att göra ett engelskt barley wine kort och gott. Maltig, murrig och mysig. Inte för hög ABV.

En stadig bas av Maris Otter pale ale malt boostades upp med 1,2 kg karamellmalt av olika slag (Crystal 100, Crystal 150 och Special B). Humlade lätt med Fuggle, och jäste med Wyeast British Ale för att hålla fast i det brittiska. Tillsatte även DME och råsocker för att få upp OGt något.

Jäste runt 20-22°C för att låta brittjästen tala. Sedan lät vi den stå ett bra tag och lugna ner sig innan vi slutligen tappade den.... och där nånstans gick det fel.

Vet inte om det är nån annan jäst som stört eller om jästen vi använde på något sätt vaknade ur en dvala och blev helt ursinnig, men MYCKET kolsyra bildade den iaf. Varenda flaska är en gusher, och då har vi inte ens haft mycket primingsocker i.

Vi hoppades att den skulle lugna ner sig något och ställde undan flaskorna... Och gjorde den det då?



Nja.. Fullkomligt exploderar upp ur flaskan och bildar ett enormt skum. När den väl lugnat ner sig lägger sig skummet lätt på ytan och förblir där. Mörkbrun med ett lattefärgat skum.

Fyllig i mun med en lång söt eftersmak. Kolsyran är, när den väl lugnat ner sig, väldigt mild och behaglig och kittlar lite lätt. Beskan är precis lagom för att väga upp sötman. Alkoholen värmer gott i strupen utan att störa.

Doftar torkade dadlar och fikon, vörtlimpa, knäck och karamell. Smaken är åt samma håll fast ännu mer intensiv. Torkade frukter - typ fikon, dadlar och plommon, bränt socker/farinsocker, vörtlimpa, knäck och karamell.

Verkligen jättegott! Helt suveränt engelskt barley wine, bara synd att kolsyran blev så aggro.

Den har utvecklats väldigt fint på 1 år. För ett år sen var den smått obalanserad, kantig och jästigt fuktig. Nu har allt landat och lindats ihop väldigt snyggt.

Jag ser fram emot att brygga version 2 nån gång nästa år. Ska nog bara byta ut jästen till Nottingham torrjäst, då jag inte riktigt litar på WYeast 1098 längre. Vidare kommer jag byta ut karamellmaltera mot motsvarande sorter i Briess sortiment och ha i lite ambermalt, annars köra med precis samma recept som version 1.

Snygg etikett av Svante, som vanligt! :)



INFO
Malt
4500 g Maris Otter pale ale
500 g Crystal 100, VIKING
500 g Crystal 150, VIKING
200 g Special B
1 msk pH stabilizer

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 65°C, 5 min @ 74°C

Kok - 180 min
180 min - 20 g Pacific Gem (15,7% AA)
180 min - 500 g råsocker
180 min - 500 g DME
20 min - 20 g Fuggle
10 min - 1 tsk jästnäring
5 min - 30 g Fuggle

Jäsning
Dubbel förkultur på WYeast 1098 British Ale. Jäsning 1 vecka i 19-21°C, därefter rumstemp i drygt 2 månader.

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,094 - FG: 1,023
Alkoholhalt: ca 9,5% (efter primning)
Bryggdag: 10/10 2013 - Tappad: 13/12 2013
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer