Balanserad Obalanserad på SBWF2014



Årets mässa är över för min del. Här kommer en kort summering med mina tips och måsten, plus tre stycken rätt dåliga foton:

Riktig Cider. Fantastiska entusiaster som enbart har riktig hantverksäppeldryck. Kunde lätt ha stått där halva tiden. En massa smutsig och brutal spontanjäst cider, "normal" cider, calvados, pommeau de normandie. Mycket ekologiskt också.



GL Spirits, i samma rum som danskarna. Brett utbud av bourbon och roligt smaksatt moonshine. Apple pie moonshinen var helt fantastisk. OERHÖRT stark kanelsmak!

Nybryggarmontern! Ett perfekt tillfälle att prata med våra småbryggare och smaka deras öl. Sundbybergs Lasse i gatan tyckte jag var riktigt trevlig, om än lite "snäll" kanske. Gamla Enskedes Porter var även den riktigt riktigt bra, fullproppad med doft och smak trots att det var en lättöl. STHLMs saison är jag också väldigt förtjust i. Brewing Költur hade en väldigt trevlig pale ale.

Ta en tur förbi Dykes i samma rum. Även om jag inte upplevde Steamern som lika stabil som sist (vilket kan bero på att jag hade druckit en del innan) så gör de grymt bra bärs och är hur trevliga som helst. IPAn var fortfarande helt fantastisk dock. Godis!

Constant Companion, som ligger inklämda i ett mörkt hörn i Hall II. Ritterguts Gose på fat! 'Nuf said.. Att dom är världens trevligaste utställare gör inte saken sämre.

Malmö Brygghus. Smaka deras Framboise. Suverän lätt suris med trevlig hallonsmak, utan att hallonen tar över helt. Deras Canned Wheat var i högform också. Smaskens!



Mjödhamnen i Hall II. Prova deras älggräskryddade mölska (ale och mjöd hybrid, typ), riktigt intressant och god tyckte jag. Passa även på att utbilda er om mjöd i alla former å smaker.

För första gången på flera år skötte jag mig fan rätt bra. Men avslutade kvällen i storslagen stil med att somna på bussen. Vaknade upp på slutstationen i TOTAL förvirring. Fick panik. Innan jag fått ett hum av vart jag var höll jag på att bryta ihop. Fick släpa mig hemåt nån kilometer genom natten.

Inget tappat, inget trasigt för ovanlighetens skull. Dock tre glas extra, reklamprylar och en jäkla massa pins.. Fett klempto i onyktert tillstånd.

BONUSHISTORIA:
Alltså.. Som liten bloggare med störst fokus på hembryggning uppskattar jag verkligen möjligheten att få presspass, vara på plats tidigare på dagen och få små smakprov av det mesta. Har under åren fått lite halvtrista kommentarer från utställare (det har främst varit i Hall II - alltså sprit osv), då ölbloggare inte riktigt verkar ha nån hög status bland dem. 

Men gårdagens möte med ett par "FACK"-representanter tog fan priset.

Jag och Tobbe fick, helt oprovocerat, höra att vi var "pressbögar" och snyltare av ett gäng 40 plussare när vi satt i Mariestads hörna i Hall II. Det fanns ingen hejd på dem, föraktet var helt bottenlöst. Min keps blev föremål för en av gubbarnas förakt. (Jag har en "plattkeps", och det är uppenbarligen väldigt omodernt och väldigt fel att ha om man är 30+). En i gänget började dock ursäkta sig och sina kamrater. Han sa upprepade gånger åt dem att lägga av. Men som sagt.. föraktet var bottenlöst. 

Jag satt bara och skrattade åt dem. Situationen var smått bisarr, och gubbarna var patetiska. När ännu fler dryga facknissar dök upp tackade vi för oss och gick... 

Nån annan som varit med om något liknande?

Kommentarer