AND ONE FOR THE DOCTOR (v. 2)

AND ONE FOR THE DOCTOR (v. 2)
calvados oak aged imperial oatmeal stout



Min hyllning till min bryggkompanjon, och tillika far. Herr Doktor Sven. Dr i organisk kemi. Certifierad Sigma Green Belt. Samtidigt även en liten passning till en av våra favoritfilmer, "Fear and loathing in Las Vegas".

Version 1 drabbades av det ena och det andra. För det första jäste den för varmt, för det andra tvärdog jästen för snabbt och för det tredje verkade några flaskor freaka ur något. Sist men inte minst stannade FG lite väl högt, 1,042.

Denna version förenklades rejält i maltbas. Mäskades något lägre. Mer "vanligt" socker i koket. Kraftigare förkultur. Mer kontrollerad jästemp.

Havregrynen rostades ca 45-60 min i 150°C, och fick sedan vila 1 vecka. Kan inte säga det säga det för många gånger; testa att ha rostade havregryn i era mörka öl!

All rostad malt stöptes vid sidan av, det ger en betydligt rundare och finare rostighet. Värmde upp 1,8L vatten tillsammans med 600 g malt till 65-70°C, sedan lät de stå 30 min. Sedan silades det av, utan att lakas av, och tillsattes det de sista 10 min av koket.

Fick koka i över 3 timmar för att få ner vörten till lagom volym, på en vardagskväll. Men vad gör man inte för konsten? ;)

Efter drygt två månaders "jäsning" tappade vi om ölen till en BetterBottle tillsammans med ca 26 g franska medium toast ekkuber som legat i ett calvadosbad under en lång tid. Fyra månader senare tappades ölen, och nu ytterligare sex månader senare sitter jag och smuttar på den.

Helt platt. Mörkt mörkbrun med röda toner. Nästan oljig yta.

Doften är kraftig och smaskig. Jag snappar upp marsipan, ek, vanilj, fikon, Amaretto, mörk choklad, calvados och bränt råsocker. Väldigt behaglig att sitta och sniffa på. Finns dock en hint av alkohol om man ska vara kritisk, fast det är väl något man kan förvänta sig av en öl på nästan 13%?

Den är vääääääldigt len, fyllig, och lagomt söt. Smått eldiga drag från alkoholen. Smaken drar åt samma håll som doften; mycket marsipan, kakao, havre, calvados, fikon och bränt råsocker.

Jag är nöjd med denna. Kul och jäkligt god bärs! Skulle dock vilja ha en tydligare karaktär från calvadosen, och lite kolsyra, men det är ju lätt ordnat...

Version 3 är redan bryggd. Där fick vi ännu bättre utbyte och ännu renare jäsning. Hälften av den tappades på flaska och hälften lagras med bourbonflis för att sedan smaksättas med polynesisk vanilj.

Etikett av Svante. Fantastiskt snygg!



INFO
Malt
4000 g Maris Otter pale ale
750 g rostade havregryn
500 g Crystal 300, VIKING
500 g Coffee Light, Castle Malting
1 msk pH stabilizer

Plus stöpning av:
400 g chokladmalt, Castle Malting
200 g rostat korn, VIKING

Mäskschema
15 min @ 55°C, 15 min @ 60°C, 45 min @ 65°C, 5 min @ 74°C

Kok - 180 min +
180 min - 39 g Pacific Gem (15,7% AA)
180 min - 1000 g ljust muscovadosocker
180 min - 1000 g DME
10 min - 1 tsk jästnäring

+ 1 tsk bakpulver och 1 tsk kalciumklorid

Jäsning
Dubbel förkultur på White Labs WLP007 Dry English Ale. Jäsning 1 vecka i 18-20°C, därefter rumstemp i drygt 2 månader, och lagring i ytterligare 4 månader med ca 2 g franska medium toast ekkuber / l.

Övrigt
Volym (färdig vört): 16 L
OG: 1,132 - FG: 1,036
Alkoholhalt: ca 12,9% (efter primning)
Bryggdag: 23/10 2013 - Tappad: 6/4 2014
Primad med ca 4 g druvsocker / l + 3/4 dl calvados

Kommentarer