Bryggning och provsmakning av IS THIS FOR ME?

IS THIS FOR ME?
american india pale ale


(foto taget på min jättesexiga working class plåtbalkong på 5 våningen i hjärtat av Bronxeng)

Tillsammans med våra kamrater anordnade vi en liten hembryggarträff/festival i vintras. Alla som ville fick brygga en öl till tillfället, med enda kravet att ölen skulle följa temat "humle!"

Vi bestämde oss tidigt för att brygga en rätt straight forward american ipa, utan nå större krusiduller. Gärna lite maltigare och "klibbigare" liksom. Som inspiration hade jag SKA Modus Hoperandi. Kollade till och med efter klonrecept på den.

Tja.. sen blir det ju inte alltid som man vill, eller hur? ;)

Den var rätt gott maltig och trevlig innan torrhumlingen, men sen spårade den ur. Blev för mycket humle. Rätt obalanserat liksom. Dessutom verkar NZ humlen Waimea ha en tendens att grumla till öl REJÄLT när man torrhumlar med den.. Nån annan som märkt av det?

Där Omnipollos Fatamorgana kom undan med att vara rätt juicigt tilldragande totalfailar denna med en look åt "rutten nyponsoppa"... ;)

Såååå... "rutten nyponsoppa", finfin doft år det väldigt amerikanska hållet; dvs grapefrukt, tall, kåda, lite maltsirap. Schyst munkänsla med en trevlig sötma och en rejäl och uppfriskande beska som avslutning.

Helt ok bärs alltså.

Rätt anonym på sätt och vis, för det är inget som är unikt med den (förutom rutten nyponsoppa looken), men bra ändå. Hade gärna haft fler flaskor av den nu, för den har verkligen "gått ihop" väldigt bra sen jan/feb när vi tappade den.

Egentligen bör man göra en uppföljare som heter "THIS IS FOR YOU!" - med långfingret draget... Och i den skulle jag nog köra vidare med samma maltbas tillammans med lite Victory malt, trappa ner ABV något, ha kvar IBUn, ta bort Waimea helt och byta ut Cascade mot Simcoe.



INFO
Malt
4000 g Pale ale malt (Briess)
1000 g Goldpils (Briess)
500 g Soft Red Wheat (Briess)
100 g Crystal 100 (VIKING)
100 g Melanoidin malt (VIKING)
100 g Carapale (VIKING)
20 g Waimea

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C

Kok 60 min
60 min - 28 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 20 g Cascade
20 min - 1/2 krm protafloc
00 min - 30 g Cascade
00 min - 30 g Columbus
00 min - 200 g strösocker

Torrhumling 7 dagar
80 g Waimea
70 g Columbus
50 g Cascade

Jäst
Enkel förkultur på White Labs California Ale V WLP051. Kylde ner vörten till 18°C. Jäste 2 veckor i 18-20°C.

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,058 - FG: 1,012
Alkoholhalt: ca 6,1% (efter primning)
Bryggdag: 14/1 - Tappad: 2/2
Primad med ca 5 g vanligt socker / l

Kommentarer