Ännu ett år, och ännu en summering ingen kommer läsa...

2013 alltså... började med en evig vinter och slutade med en evig höst. Nånstans däremellan sken solen.

Förstärkningen Kalle och Svante hade tappat fart redan innan året hade börjat, och efter halva året kan man nog säga att de hade droppat av helt. Jag är väldigt tacksam för den tid de var aktiva och förgyllde inläggen på bloggen och statusarna på Facebook. När dom är sugna på att svamla igen är de varmt välkomna! :)



Återigen bara jag och mina svamligare och svamligare tankar med torrare och torrare brygginlägg.

Med tre barn och ett väldigt fysiskt arbete blev inspirationen, energin och tiden till bloggen väldigt liten. Och på något sätt har jag helt och hållit skitit i att ha ett vårdat språk och inlägg som känns rimliga. Jag svär liksom aldrig i verkligheten, och jag säger väldigt sällan "liksom".

Det till trots var år 2013 det bästa ölåret och bästa bryggåret hitintills med ett par enorma toppar:



1. A Beery Night 
Ett namn jag inte alls kommer överens med, men ett sällskap jag supergillar! Länge hade det funnits ett sug efter div. ölorgier bland ett par ölentusiaster och hembryggare söder om Stockholm. Till slut tog nån (Manne?) kommandot. Plötsligt var idén ABN född och en inbjudan väntade på min facebook-mail.

Och summan av kardemumman var att ölen fick andra platsen bakom en fantastisk personkemi och respekt mellan alla inblandade.

Det hann blir ABN1, ABN2, ABN3 och ABN4 under året. Ser väldigt mycket fram emot att träffa alla dessa härliga människor snart igen!



2. SM i hembryggd öl
Alltså, när jag tänker tillbaka på det så känner jag mindre och mindre lust att ställa upp 2014. Vågar liksom inte. SÅ bra var ölen som ställdes ut där. Det bästa var bättre än det bästa på SBWF2013, no doubt. Jag hade skitkul, blev skitfull och blev skitsugen på att åka tillbaka.

3. Linköping BeerExpo
Förutom att jag hade ett väldigt trevligt sällskap på festivalen så är detta en grym ölfestival i lagom storlek med lagom mycket öl, och många små små bryggerier. Mycket bättre än år 2012, och jag tror 2014 blir gigantiskt mycket bättre än 2013. HAR NI SETT LINE-UPen liksom?! :)



4. Finalplats i Omnipollos hembryggartävling
Mmmmm... det var gött. Men jag tycker fortfarande inte att vi är på den nivån.

Och de bästa ölen år 2013?

Ja.. eh.. äh... för många.

Men jag slår gärna (ett till) slag för Anchorage Darkest Hour! Även Thomas Hardy's Ale (2005) var redigt god. Och Jester King Boxer's Revenge... osv osv osv... jaja ni fattar.. för många. Även många svenska bryggerier har slagit mig med häpnad i år.

Jag orkar inte skriva mer... hej då.

Gott nytt och gott gammalt, gott folk!

Kommentarer