Bryggning och provsmaking av Le Soleil Est Près de Moi

En favorit från förra våren. Är verkligen helt förälskad i den franska saison-jästen. Med inspiration tagen från Brekeriet och musiken av franska Air gjorde vi denna mysiga saison ännu en gång.

Le Soleil Est Près de Moi
"fransk bondöl"



OG: 1,056, FG: 1,006
ca 6,6% alkohol
Bryggdag: 21/4
Tappad: 12/5
Läs om INFÖR

Vi hade tänkt använda vetekross (omältat vete mao), men när vi öppnade förpackningen var det fullt av skalbaggar och skadeinsekter. Lite mer proteiner än vi ville ha... Vi blev tvungna att improvisera...

Letade igenom alla köksskåp efter något bryggbart.

Hittade lite hirs och boveteflingor. Ja förfan! Det funkar. Allt går att göra öl av.

Till 25 liter vört hade vi följande:
  • 4100 g pilsnermalt
  • 1000 g wienermalt
  • 400 g carapale
  • 100 g hel hirs (som vi krossade)
  • 100 g boveteflingor
Inmäskade @ 38°C, 20 min @ 50°C, 60min @ 66°C och utmäskade 20 min @ 78°C. Bra utbyte på 80%

Kokade 60 min
  • 60 min - 18 g Pacific Gem
  • 20 min - 90 g honung
  • 1 min 50 g styrian bobek och 50 g styrian savinjski
På förhand hade vi bestämt oss för att göra ett experiment.

Vi tog 5 liter av vörten till en separat kastrull, tillsatte 5 liter vatten, 500 g spraymalt och 200 g maltodextrin och kokade upp. Det tappade vi sedan i en hink med 1 kg hackade frysta äpplen och tillsatte jästslatten från FOLKVANDRINGSTIDEN (2) (dvs tysk ale-jäst och brett b)

Efter ett par veckor tillsatte vi mer äpple, lactobaciller och ekspån. Vi döpte ölen till "ménage à trois", som för tillfället står i en dame jeanne med franska ekkuber och gosar. Den inspirerade även oss till att göra FOLKLORE (en öl med hemodlad vildjäst, lactobaciller, paradisäpplen och vanliga trädgårdsäpplen)

Men det är en helt annan historia...

Orginalölen kyldes till 20°C och jäste ut snabbt och effektivt. Dock blev den nästan lite för ren. Utrymmet vi använder för jäshinkarna är lite för kallt för den här typen av öl.. Man vill ju gärna ha lite härliga estrar i en sån här öl. Men nu när vi kan styra temperaturen lite bättre bör det inte vara något problem i version 3.

Innan tappning torrhumlade den lite spontant med 100 g blandad Styrian. Mest för att bli av med humle vi hade i frysen... Gav ju inte direkt något, men skitsamma...



Resultatet blev en gyllengul dryck med stort och vitt skum - som snabbt fräser bort.

Doft åt mogna aprikoser, röda bär, citrusfrukt, vitt bröd och jäst med en smak där aprikos återkommer tillsammans med lite omogna äpplen, vitt bröd och fruktgodis. Något obekväm beska, men inget som stör.

Förvånansvärt fyllig för sitt låga FG.

Måste dock säga att jag är mer nöjd med första versionen. Den kändes behagligare, snällare och fylligare (trots samma FG). Version tre blir ett steg tillbaka till version 1 tror jag. Alltså lägre alkoholhalt, mildare beska, mer honung, inget hirs eller bovete och en mer kontrollerad jäsning. 

Etiketten har Svante gjort. Riktigt mysig!

Kommentarer