SBWF 2013 - Jag kom, jag såg, jag besegrades...



Jahapp jahapp... Min vana trogen slutade årets mässa i en ytterst förvirrad dimma. Jaja, jag vet.. man ska inte bli full och man ska verkligen inte skylta med det. Men vafan, jag kör ju med raka rör och öppna kort.

Jag hade jävligt kul. Kul att träffa alla olika bryggare och utställare, kul att träffa alla olika ölbloggare och ölprofiler och småsnacka lite. Blir fler å fler att prata med för varje år som går.. Man borde nästan gå dit och vara nykter bara för att ha möjlighet att prata om ngt vettigt.

Det är aldrig min avsikt att förvandlas från en nykter man i sina bästa år till en förvirrad och vinglande massa av kött, men det är oftast resultatet av ett stort intag öl och en överdriven entusiasm.



Vad hann jag med innan dess då? Vad gillade jag mest? Amma ganna tell jo! Här är några av den minnen jag fortfarande har kvar i min lilla hjärna...


Malmö Brygghus 
Jag vet inte riktigt hur man INTE kan gilla dessa härliga skåningar. Glada, duktiga och jordnära. Dessutom brygger dom jävligt bra öl... Tyvärr sumpade jag mina anteckningar därifrån, men jag rekommenderar er all att gå förbi där och prova:
Canned Wheat - en mkt fruktig och lättdrucken vete IPA på 7% (känns dock som 5%)
3, deras 3-års jubileumsöl - påminde mig en del om Stone Double Bastard, fast något lättare och snällare. Stor maltig och karamellig kropp, bra beska och en härlig dos humle
Grand Crew 2011 och 2012 - "vertikalade" dem mot varann och trots att de bär samma namn var olikheterna stora. Båda mycket goda på sina sätt, men jag föredrog den äldre. Upplevde den som syrligare och mer drag i.


Brekeriet
Ett givet besök i början av mässan. Ville prova deras öl innan smaklökarna la av. Precis som med Malmö Brygghus är detta ett par väldigt trevliga och härliga skåningar. Beundrar dem mkt för att de gjort och gör. Mina rekommendationer:
Viellie Saison - Kunde inte uttala namnet alls, men dom fattade vilken jag menade. En brettad saison som legat på ekfat och gottat sig. Kan det vara det bästa jag druckit från Brekeriet? JA! Så jäkla elegant och mild, och samtidigt väldigt komplex. Well played!
Rósaldin - Ännu en brettad öl. Denna gång har den efterjäst med nypon (?). Jag älskar nypon och älskar brett. What's not to like? Fantastiskt gott! Precis som Viellie är denna en väldigt elegant och mild öl. En liten ballerina som tassar lite lätt på smaklökarna och bjuder på något väldigt vackert och storslaget i munnen. Vet inte hur många gånger jag sa åt folk att gå och prova denna...!

Nynäshamns Ångbryggeri
Har ju redan förklarat min kärlek till dessa veteraner i ett tidigare inlägg. Så vi kör på med rekommendationer:
Självrunnen ofiltrerad Pickla Pils - Det är något väldigt speciellt med en ofiltrerad pilsner. Mitt enda ord i mitt kommentarsfält på "prova"-listan är "BÄST!", ändå var detta det första jag drack på mässan. Det viktigaste stoppet. Smakar världsklass. Landsort Lagern upplevde jag inte som lika bra, men väl värd att prova.
Arketyp - Köpte aldrig nån flaska när den släpptes, men är grymt sugen på det nu. Väldigt smakrik, syrlig, intressant och häftig. God smak av tranbär.


Ängö Kvartersbryggeri
Ett bryggeri jag aldrig provat något från (förutom Södvik Saison förra året), men hört VÄLDIGT mycket gott om.
Kalla Tiders Ängöl - En ekfatslagrad mörk lager. Chokladig, maltig, väldigt ren och förjävla bra! Väldigt spännande i sin "enkelhet".

Eskilstuna Ölkultur
Gamla favoriter, med goda öl. Saknade Lucas bakom bardisken, men man kan inte få allt... 
Barley Wine - Ett engelskt barley wine på 10%, med bl.a. honung i. Vet inte riktigt om den föll mig i smaken helt och hållet. Får jag påstå att den är för färsk? Är den det? Upplevde den nämnligen som rätt eldig och rå, fast med god potential. Ska nog köpa nåra flaskor när den släpps och prova igen om nåra månader.
Södvik Saison - Egentligen inte deras öl, men den är bryggd hos dem så jag lägger den här. Underbart god saison! Fyllig, mjuk, fruktig, gott jästig. En sån öl jag skulle kunna dricka litervis av.. om jag kunde :)

Jämtlands Bryggeri
Kanske räknas som "tråkiga"? Ja alltså, dom släpper ju inga "häftiga" öl, men dom håller väldigt hög klass. Något jag börjar värdesätta mer och mer.. Ni vet, hellre en renjäst och balanserad produkt än en fatlagrad imperial stout på 10% som känns himla oren och osnygg... Jaja, gå förbi där och prova EN öl för min skull:
Jämtlands IPA - En lagomt humlig IPA på 5,5% med en väldigt snygg maltprofil. Honung och toffee blandat med engelsk och amerikansk humle. Snygg som fan utan att sticka ut, tycker jag.


Brewers Association/Oliver Twist
En stor jäkla bardisk med MÄNGDER av grym amerikansk öl. Man skulle kunna stanna där en hel dag... Men för allt i världen, missa inte dessa höjdpunkter:
Firestone Walker Parabola - Mätt som jag är på tunga amerikanska imperial stouts var jag skeptisk. 13% stark jättestout... oj oj oj. Men vilken jäkla öl alltså! En smakexplosion i munnen. Hysteriskt komplext och ändå välbalanserat. Fyfan.. Vem behöver jag döda för att få ett stadigt flöde av denna till Sverige? ;)
Firestone Walker Sucuba - Ännu ett maffigt öl från detta bryggeri. 13% starkt barley wine. Helt underbar. Ett barley wine där man låtit malten spela första fiol tillsammans med en väl avvägd fatlagring. Toffee, bränt socker, vanilj, maltsirap, aningen choklad och lite kokos.
Elevation Beer Co Engel Weisse Berliner Weisse - 4% stark öl med en helt oväntat stor fyllighet. Gillar man sina öl lite syrliga och extremt ljusa är denna given. Delikat!



Cask Sweden
Här kan man förlusta sig i div. Brewdog-öl om man känner för det. I don't. Däremot var jag otroligt sugen på ett par öl från Boulevard.
Boulevard Brewing Co Love child #3 - En wild ale som lagrats på bourbonfat. För mycket bourbon tycker vissa. Jag tycker den var helt jävla fantastisk! En grym syra från Lactobaciller, en härlig dos funk från Bretten och en vaniljig kokoston från faten tillsammans med ett grymt bra grundöl får mig att kapitulera totalt, höja händerna mot skyarna och tacka gudarna.. typ. Om jag trodde på sånt. Trots att jag var halvvägs in i dimman minns jag denna öl väldigt tydlig. Skitbra!



Samma tid, samma plats, samma förvirring nästa år då?

Kommentarer

  1. Ser ut som du hade en toppendag :) får man fråga vad priset för ett prov av sucaba & parabola var? Hur var tillgången på dessa, fanns det bara en flaska eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var ett normalt pris på Firestone ölen. Kommer inte ihåg riktigt.. men typ 30 kr typ. Verkade finnas en hel del flaskor av dem, stod ett stort gäng i kylen.

      Radera

Skicka en kommentar