Bryggning och provsmakning av PLÖJMÖRKRET (v.2)

Jag föreställer mig en svart IPA som något mittemellan stout och IPA. Alltså svart med tydliga rostade toner, en stor beska och en mycket humlig arom. 

Version 1 av "PLÖJAREN" blev typ mörkbrun och rätt stark (8,4%) och hade en lite mesig beska. Det ville vi ändra med den här. Vi ville göra en mycket mörkare, men svagare variant...

PLÖJMÖRKRET (2)
black india pale ale/cascadian dark ale/american black ale



OG: 1,068, FG: 1,015
ca 7% alkohol
Bryggdatum: 23/3
Tappdatum: 21/4
Läs om INFÖR

Vi hade finbesök av Manne, Thomas och Johan och drack därför en massa finöl under tiden. Jag och Dr Sven slängde även ihop nåra plåtar pizza, som tilltugg. Min fru lyckades radera alla bilder jag tog, så ni får nöja er med Johans ölporrbilder istället.



Detta var ett av de sista ölen vi gjorde efter detta mäskschema:
Inmäskning@38°C, mäskning 60 min@64°C och utmäskning 20 min@78°C.

Vi lakade sedan av maltpipan med 3 liter vatten @ 80°C.

Av flera olika anledningar har vi gått ifrån detta. För det första känns en syrarast rätt dum om man gör en mörk öl (med rostad malt sänks pHt ändå och en sur mörk öl är inte så värst upphetsande). För det andra blir det mindre tidskrävande om man mäskar in på måltempen istället och för det tredje har jag fått lära mig att en utmäskning på 20 min KAN dra ut tanniner och sånt skit ur skalen, och det vill vi ju inte.

Och man vinner inte så värst mycket av att laka av maltpipan.



Dock fick vi ett schysst utbyte på 74%.

Till 20 liter vört mäskade vi följande:
  • 3500 g pale ale malt
  • 1000 g münchnermalt
  • 500 g crystal 300
  • 500 g rostat korn (liiiiite i överkant, men had to try it!)
  • 200 g kornflingor
  • 13 g krossad lakritsrot
  • 1 msk pH 5.2 stabiliserare, 1 tsk salt och 1/2 tsk kalciumkarbonat


Kokade 90 min med följande tillsatser:
  • 90 min  - 40 g Pacific Gem
  • 20 min - 400 g canesyrup, 454 g spraymalt, 1/2 krm protafloc
  • 10 min - 1 tsk jästnäring
  • 1 min - 100 g Southern Cross
  • Jäst med 2 pkt Safale US-05
  • Torrhumling 7 dagar - 100 g Simcoe, 100 g Tomahawk/Columbus


Ölen var oerhört humlig och "IPA"-ig de första veckorna efter flaskning, med en STOR humlekick a'la amerikansk humle, för att sedan ha jämnat ut sig mer och mer. Det finns fortfarande en hel del humlighet kvar och beskan är rätt grov.



Nu sådär 2-3 månader senare är den fortfarande grymt god.

Kolsvart med ett ljusbrunt fint skum. Stor doft av grape, choklad och lakrits. Ganska fyllig i mun, lätt kolsyra. Först smakar det lite övermogen grape, går över till choklad, sen röjer beskan din mun en stund och avslutas med en lakritssöt eftersmak. Något syrlig och jästig, dock inget som egentligen stör mig så värst.

Lakritsroten kommer fram mer om man låter den komma upp i temp.

Till version 3, som definitivt kommer göras nån gång (typ vår 2014 ser det ut som) kommer vi genomföra lite förändringar. Byta jäst. Ta bort kornflingor och istället ha rågflingor. Stöpa den rostade malten. Lite mer lakritsrot. Fokusera mer på Simcoe till humlingen, men även köra med Nugget och Citra.

Tror det kommer ge ännu mera egen karaktär och Citran kommer ge den en välbehövlig fruktighet.


Kommentarer