Inför (stora) ölsläppet 1/8

Hej å hå, jag har ju semester kom jag på!

Därför ska jag förgylla Stockholm, närmare bestämt Systembolaget vid Passagen, med min närvaro på torsdag. Hojta till om någon av er är sugen nån hembrygd från BRONXENG!

Det är ett gediget släpp vi bjuds på denna gång. Nåra gamla goa och många nya goa... Humligheter har en bra lista på sin sida, titta där för att fantisera och dreggla en stund.

Min inköpslista:
1 st Sierra Nevada Hoptimum
1 st Lost Abbey Saints Devotion
4 st  Rodenbach Caractere Rouge
3 st North Coast Old Stock Ale 2013
1 st Omnipollo Agamemnon
3 st Uerige Doppelsticke
1 st Great Divide 19th Ale
1 st Harviestoun Ola Dubh 1991

Personligen är jag mest upphetsad över Rodenbach Caractere Rouge, en suröl med körsbär, tranbär och hallon, och Uerige Doppelsticke, typ "imperial altbier"; alltså som ett tyskt barley wine ungefär.

Old Stock är en gammal favorit, som är värd att köpa flera stycken av. Dricka nåra färska och lagra resten.

Great Divides 19th Anniversary Ale är en ale bryggd med björksirap och lagrad på björkträ, bara det är ju ett givet köp (för mig åtminstone). Intressant!

Hoptimum är en sån där dubbel IPA man hört mycket om. Ska bli spännande att äntligen prova (har dock inga högre förväntingar..). En flaska räcker nog gott och väl... Är lite less/mätt på import IPA/DIPA atm...

Omnipollo har jag stor respekt för, och när dom då släpper en asfet tjock megastout med lönnsirap till ett väldigt förmånligt pris känns det bara dumt att inte köpa. Yummy!

Ola Dubh 1991 har jag ännu inte provat en enda variant av, och av det jag läst verkar denna fatlagring vara riktigt grym. Alltid spännande med välbryggda skotska öl.

Sist men inte minst, Saints Devotion. En amerikansk "belgisk ale" som spetsats med brettanomyces. Lost Abbey är ett grymt bra bryggeri som alltid imponerat stort på mig, men jag har nog enbart druckit deras mörka(re) öl (edit: det är ju inte sant! har ju druckit deras hallonsuris bl.a!). Därför ska det bli riktigt gott att få prova en lite lättare och fräschare öl från dem.

Deliverance från samma bryggeri har jag druckit tidigare, och tycker väl att den är god men lite väl dyr. Det är ju en "blend" av Serpernts Stout och Angels Share (nån lagring) och min åsikt är att grundölen är så jävla mycket bättre.... Därför inget köp där, ifall nån undrade... ;)


Ni då? Vad köper ni, vad skippar ni, och varför?


Kommentarer

  1. Se till att få tag i en undercover shut down också, jag tyckte iaf att den var grym. Billig dessutom!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar