Planerade bryggningar i april

Le Soleil Est Pres De Moi
saison

IDÈN
Ursprungsidén kan vi tacka Brekeriet för. Vi drack den franska saisonen de hade med sig på SBWF 2011 och blev helt fast! Självklart ville vi göra något liknande.. Och det gjorde vi förra våren, och nu är det då dags för version 2013, med några småsmå förändringar.

RÅVAROR
Pilsnermalt, weinermalt, carapale, vetekross, ekologisk Mörkö honung. Styrian Savinski och Bobek i mängder. Jäst med Wyeast French Saison.

FRAMSTÄLLNING
Inmäska @ 38°C, 20 min @ 50°C, 60min @ 66°C och utmäska 20 min @ 78°C. Koka 70 min. Liten bittergiva, lite "smakgiva" och BIGASSMOTHERFAKKER aromgiva. Easy peasy.

FÖRVÄNTAT RESULTAT
Smaskig. Europeiskt humlig. Jästig, på ett bra sätt. Torr. Ljus. Fräsch. Vårkänslor.... :)

Roligt med denna bryggning är att vi kommer ha världens första (?) "spökhembryggare", från Dirty Brew Syndicate, på besök.


BRONXENG KÖLSCH
kölsch

IDÉN
Vi vill fortsätta prova nya öltyper. Med lager/pilsner gjord är det dags för mittimellanölen kölsch. En ale som man lagrar som en lager... Vi tänker oss en ren och fräsch öl, med mkt tysk humle.

RÅVAROR
Pilsnermalt. Massa Tettnanger. White Labs German Ale/Kölsch.

FRAMSTÄLLNING
Inmäska @ 38°C, 60 min @ 66°C och utmäska 20 min @ 78°C. Koka 70 min med en lagom bittergiva och en väldig aromgiva.

FÖRVÄNTAT RESULTAT
Lätt och delikat. Ljus som bara den. Kryddigt humlig. Lättdrucken.

-

Vi börjar få slut på flaskor... Konstigt.. ;)

Kommentarer