Bryggning av BRONXENG BÄRS

Den 21 februari bryggde vi vår första underjästa öl. Kändes väldigt spännande. Mycket kan gå fel när man är ute på outforskade marker.. Och givetvis gick en del grejer åt andra håll än väntat. Redan i inlägget på vår facebook-sida började felen; Aurora är en slovensk humle, inte tjeckisk....

BRONXENG BÄRS
pilsner
bryggdatum: 21 februari
tappdatum: planerat i slutet av april

Tanken var att keepa det så simple as possible. Swenglish delux!

Till 20 liter öl körde med 100% pilsnermalt (5 kg), som vi mäskade 20 min @ 50°C och 60 min @ 66°C.



Kokade 90 min med en rätt blygsam bittergiva (aurora), en anonym "smakgiva" (saaz) vid 20 min och en jäkla massa humle (aurora och saaz) vid 1 min. Körde enbart med humlekottar för att få en mer genuin känsla på det hela.. Kottar är sexiga liksom.

Jag ogillar att ha öppnade påsar humle i frysen. Använder dem hellre när dom är fräscha. Så det blev hela 200 g humle i koket.. hehe... ;)

Tror vi slängde ner lite jästnäring i koket också. Kan aldrig skada..



Vörten blev mycket mörkare än väntat. Personligen hade jag velat ha den väldigt ljusgul, men nu blev den snarare typ vanlig "lager-gul". 90 min kanske är lite lång koktid... Maillard effekt? Ett lågt pH minskar tydligen maillard effekten... Får testa det i höst igen eller ngt... Hmm hmm...

Nåväl... Get on with it!

Kylde ner vörten till 10°C (vilket tog en stund..), tog OG (när den var 20°C - 1,055, utbyte på ca 75%) och tillsatte två rör WLP802 Czech Budejovice och ställde in i kylen, som håller 10°C.

Men, två rör undrar du? Varför inte förkultur? Ska man inte göra en badass förkultur?

Beställde grejerna från maltmagnus som vanligt. Fick en jäst som hade gått ut, vilket jag ifrågasatte, och sen fick jag (snabbt som attan) ett nytt fräscht rör gratis. Maltmagnus är grymma! Sen var det rätt körigt på jobbet då och jag kom mig aldrig för att göra en förkultur.



Ölen stod och jäste i kylen i flera veckor. Efter en månad kollade vi FG, vilket låg på 1,014 och provsmakade. Humlen märktes inte av alls, men ölen smakade brödigt och rent. Beskan var även den rätt anonym, trots att den bör ha legat runt 40 IBU.

Av nån anledning tyckte vi att det var en bra idé att ställa fram den i rumstemperatur ett dygn.. och det dygnet blev typ tre dygn. Under den tiden jobbade jästen ner ölen till 1,010 - vilket ger en alkoholhalt på nästan 6%. Lite väl saftigt tycker jag...

Nu är den omtappad och ska stå i kylen till slutet av april. Och nånstans i bakhuvudet började en idé att gro...:

"Undra om man ska ta och späda ut den med typ 2 liter, boosta IBUn lite och torrhumla den med 100g Tettnanger.."

Vad tror ni? Bu eller bä?


Kommentarer