A beery night #2 - Myspys i Gröndal..



Allt började med (halv)nykter Thomas mittemot mig och en skål chips mellan oss...


De mysigaste pojkarna (och gubbarna) söder om söder samlades igen för en ölslakt.


Vi välkomnade Johan (jisak74 - mannen med den fulla kylen) in i gänget. Han hade fanimej med sig bl.a. Pliny the Elder och Double Jack...! Tyvärr är Johan som Loch Ness eller Yetin - han fastnar aldrig på film..

Ölporr på hög nivå. Alla kameror gick på högvarv. Untappd- och Instagramkonton översvämmades.


Förväntningarna var enorma.

Det skulle bli episkt (Joaos favoritord för övrigt..)

Vi drack Mannes bidrag till SM och kunde äntligen säga "Jag känner bryggaren" och mena det, nuff said.. Episkt är bara förnamnet.

Det skulle dock visa sig att det bestående intrycket (för mig) var Tobbes fördjävla (!!!) goda mat och den supertrevliga stämningen. Mycket uppskattning, mycket skratt, mycket skämt, mycket låg nivå och mycket självdistans..


99 boyzen, Johan, Kalle, JockeThomas och Manne, tack som fan - full homo!


Tobbe hade styrt upp en as-fräsch måltid beståendes av tacos med carnitas / tofunitas (fuego- och pankofriterad tofu), escabeche de jalapenos (inlagda jalapenos), escabeche de cebolla (inlagd rödlök), guacamole, salsa de mango mexicana (mangosalsa) och pico de gallo (färsk tomat salsa).


Till det hade Kalle gjort tortillas från scratch. Lägg till en enorm skål riven cheddar, en massa starka såser, gräddfil och en skål hackad koriander så kanske du förstår varför min mun vattnas i skrivande stund?


Egentligen, vem orkar läsa när jag skriver om alla fantastiska, sexiga, exklusiva, färska, gamla, "jag elsker den öl - full homo" öl vi drack? Ingens Macak lägger väl hardwood över det?

(bild lånad från shadteks på instagram)

.....

Nä exakt, därför jag tänker bara summera det och lägga en massa bilder. Tappa det som att det är varmt.



Kvällens (öl)höjdare - Bourbonfats lagrad Lost Abbey Angel's Share från 2009. Russin/plommon, calvados, bourbon, ek, karamell. Förvånansvärt lätt och mörk. Oerhört smakrik - smaken sitter fortfarande kvar i munnen. Närmare ett portvin än öl. Typ, grymt gott.

Westbrook Brett & No Mices, fett jävla god! Massa ek, vanilj och en fin brettkaraktär. Blev riktigt positivt överraskad.


Kvällens "meh" - Russian River Pliny the elder, tre veckor gammal. En trevlig öl - lätt, fräsch och välbalanserad. Delikat even. Men jag hade förväntat mig mer av en öl med obscena mängder humle och en dubbeltorrhumling... Stort tack till Johan som delade med sig dock! :)


Kvällens nakenchock - Tobbes kallingar, hela tiden passa han på att flasha dem. Så snygga var dom ju inte! Funny little man!


Kvällens sprängs - Massa god mat + massa god öl + tung calvadosmättad fruktkaka + Southern Tier Creme Brulee + Kalles Fullers London Porter-glass + Jockes ASFETA chokladkaka^3 = SPRÄNGS!!


Kvällens oneliners - "Full homo" och "Känner bryggaren..."


Kvällens mobbing - Hitta på smeknamn åt Joao (sorry bro'!)


Alla flaskor stod utomhus på terrassen rätt länge, och blev jävligt kalla.. För att få upp dem i någorlunda bra drickstemperatur fick vi helt enkelt ha dem mellan bena.. FUMP!

Mot slutet av kvällen var stämningen på topp, alla flaskor stod tömda på bordet, succen var ett faktum och ABN#3 var redan inplanerad...

Men det blev ingen ölslakt direkt. Snarare en kuddfajt eller ngt. Väldigt lugnt tempo (förutom de sista 5-6 ölen). Väldigt mycket "varannan vatten". Väldigt utebliven überfylla. Väldigt mysigt.


...allt slutade med en dragen Thomas mittemot mig, en påse chips mellan oss och en enorm förlust (2 st Brekeriet Breidur och 2 st 3 Fonteinen Golden Blend glömdes på pendeln!!)



Kalles reflektioner:
Pliny the Elder alltså. Grymt kul att få prova, tack Johan! Jag blev inte förvånad att jag inte tyckte den var något speciellt egentligen. Men lite besviken kanske, jag är en sucker för hype till viss del.
Den smakade väldigt likt dels vår egna klon på den samt Stone's Ruination IPA. Mer likt Ruination skulle jag säga.

Vad lär man sig av detta då? Jag skulle vilja gå en skola i hur man dricker öl. Sinnesstämning, vad man ätit innan, när man ätit innan osv - allt sånt spelar roll för njutningen av en öl. Plinyn skulle säkert kunna upplevts som 10 ggr bättre om jag inte var superhungrig när jag provade den. På samma sätt kan en helt ok öl bli riktigt grym i rätt sammanhang. Beviset är väl svenskarnas fäbless för industrilagers till grillmaten. Det är helt enkelt jävligt passande.

Vidare har jag än mer förstärkt min respekt för hembrygd öl. Vår egna klon på Plinyn var grymmare än självaste Plinyn när jag drack den. För att kunna göra en rättvis bedömning skulle jag givetvis behövt prova dom samtidigt, men jag är övertygad om att den kan mäta sig med originalet.

Kvällen då? Den var supertrevlig! Maten tog knäcken på mig, kunde inte hejda mig när det var så gott så ölsuget var lite avmattat i jämförelse med förra tillställningen. Jag blev en zombie i jämförelse med resten av grabbarna och återhämtade mig lagom till en timme innan hemgång. Stämningen var på topp, trevliga ölgossar + god mat + god öl så blir det onekligen lyckat. A++ will try again.

Håller med Anton om Angel's Share, den var en riktigt höjdpunkt, försök få tag på den om ni kan!
Kommer hålla en ceremoni över Antons förlorade öl nu..

Kommentarer

  1. Det är alltså söder om söder som det händer, såg riktigt trevligt ut.

    Vilken tragedi med de förlorade ölen. Bara att hoppas att de hittades av någon som inget kan om öl, vilken chock för smaklökarna. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar