Provsmaking av GENESIS QIIIXII

GENESIS QIIIXII
belgian imperial stout



Lite specs:
OG: 1,106, FG: 1,036
ca 9,4% alkohol
Tappad 14/10 -12
Läs om INFÖR och BRYGGNINGEN

Nu sådär typ exakt 4 månader senare känns det lagom att provsmaka på allvar. Har självklart snarrat lite på den tidigare.. Men vad tycker jag då?

Jag är INTE nöjd.

Why?!

I'll tell you why.. Och vart ska jag börja?
  1. Kroppen är lite för tunn
  2. Kolsyran är FET-AGGRO
  3. Beskan är för grov
  4. Den är lite för anonym
  5. Lite alkoholig i doften
  6. Spretig och diffus
Visst, kolsyran går att skaka ur. Den blir lite "tjockare" när den värms upp.. men ändå! Den blev inte så där storartad som jag hade tänkt!! ;)

Det positiva då?

Tja... doften och smaken är hyfsat god i övrigt. Mycket torkad frukt, mycket "belgiskt". Lite bränt trä och lakrits i doften. God eftersmak av rödvin, typ. Den är ju verkligen inte odrickbar, men jag kan ändå inte stå för den riktigt. Den förtjänar verkligen inte Svantes skitsnygga etikett!

Det mest positiva är dock revanschkänslan och lärdomen; Nu VET jag vad som måste ändras i recept och tillvägagångssätt. Jag VET vad det är för typ av öl jag vill få ut av den liksom... Men det får vänta tills i höst, är full ös med ljus öl nu i vår ju!

Trevlig kväll!


Kommentarer

  1. finns ganska stor chans att punkt 3, 5 och 6 kommer förbättras med lite längre lagring.

    Och om punkt 3, beskan avtar med lagring så kan kanske punkt 1 också bli bättre.

    Kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Känns lite bättre nu.. Dom får stå där dom står helt enkelt.

      Radera
  2. Trist att du inte blev nöjd, men som Tobias säger så kan säkert lite extra lagring göra susen! Håller med om att det faktiskt kan vara bra att lyckas mindre bra ibland, man blir pepp på att förbättra recept/teknik!

    SvaraRadera
  3. Glaset är iaf riktigt smutt, Riedel? :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar