Planerade bryggningar januari

PARISCADE (2)
american pale ale

IDÉN
Utveckling av förra versionen. Borta är münchnermalten. Dessutom är humlegivorna (förhoppningsvis) mer effektiva. Lägre alkoholhalt också.

INNEHÅLL
Pale ale, Vienna, Carapale och Crystal 100. 100 g Amarillo och 100 g Cascade. Good old US-05an i jästväg. Låter bra va?

FRAMSTÄLLNING
Mäska lågt. 64°C. 60 min koktid. Humla vid 60 och 1 min, samt en fet jävla torrhumling.

FÖRVÄNTAT RESULTAT
En riktigt fräsch och härligt humlig APA på ca 5,7%. Jag föreställer mig en fräsch doft av grape, en liten snäll beska och ett behov av att svepa ett par liter.


LOST EMPIRE
english/american pale ale

IDÉN
En lätt ale med maltbas och humleschema som en APA men humle, jäst och (större delen) malt från England. Den första ölen min pappa ska få brygga helt själv.

INNEHÅLL
Maris Otter Pale Ale, Crystal 100 och Ambermalt samsas med Bramling Cross och Whitbread Goldings Variety. Allt paras ihop med Safale S-04, som är en jäst vi aldrig använt tidigare

FRAMSTÄLLNING
Mäska lågt, typ 64°C. 60 min koktid. Humla som en APA/IPA, dvs bittergiva, aromgiva och torrhumling.

FÖRVÄNTAT RESULTAT
Svagt humlig och törstsläckande lågalkoholig (ca 5,5%) öl. Mest spännande blir det att se hur den engelska humlen kommer fram (eller inte).


FOLKVANDRINGSTIDEN (2)
special case ale eller "ett ljust urbanöl med rötterna i Bronxeng" :P

IDÉN
Förra versionen var ett virrvarr av smaker och sånt. Nu vill jag fokusera mer på vad bovete tillför i en öl. Skala ner den lite. Havre - borta, vete - borta, rostat bovete - borta och honung - borta. 

Grundidén är dock ändå rätt lik...  ;)

INNEHÅLL
Pilsnermalt, krossat bovete, Carapale och Crystal 100. Tettnanger står för humlingen även denna gång. Byter jäst till Wyeast German Ale (förutsatt att den finns att köpa), och nu kommer den riktiga twisten:

Den ska sekundärjäsas med Brettanomyces Bruxellensis!

FRAMSTÄLLNING
Mäska högt! 70°C, 70 min koktid. Humlegivor vid 60, 20 och 1. Låg IBU. 

FÖRVÄNTAT RESULTAT
Ljus som fan, torr, fräsch, speciell och låg alkoholhalt (inte mer än 5%). Riktigt spännande att testa Brett för första gången! Lite vinna eller försvinna (för ölen alltså).

Av nån anledning tänker jag på vad Paul Atreides sa: "They tried and failed?" och svaret han fick: "They tried and died..."

Kommentarer