Bryggning av PARISCADE och FOLKVANDRINGSTIDEN

Den 6/1 startade vi bryggsäsongen med att brygga 20 liter PARISCADE, tappa 8 liter REAL SOLUTION #9 Bourbon Oak Aged och 8 liter AND ONE FOR THE DOCTOR. Resten av Doctorn ska få ligga med calvadosdränkta ek-kuber till april.

PARISCADE
american pale ale (apa)
bryggdatum: 6/1
tappdatum: 26/1

Till min födelsedag förra året bryggde vi version 1 av denna. Den uppskattades mycket av både oss och många andra, och med några små förändringar i receptet gjorde vi nu om den.

Största förändringen är att vi plockat bort münchnermalten och ersatt den med wienermalt. Personligen tycker jag att münchnermalt i en ljus öl blir lite för mycket "knäckbröd". Dock väldigt bra i mörka öl! Sedan tog vi även bort "smakgivan" helt, för att kunna lägga mer krut på "aromgivan" och torrhumlingen. Jag är rätt skeptisk till smakgivan.. tror inte det ger så mycket faktiskt.



I denna hade vi följande:
  • pale ale malt, wienermalt, crystal 100 och carapale
  • amarillo och cascade
  • protafloc
  • jäst med Safale US-05
Vi inmäskade vi 38°C (syrarast), därifrån gick vi direkt upp till måltemperaturen 64°C och höll oss i 60 min för att sedan gå upp till 78°C i 20 min för utmäskning. Det är i princip så vi gör varje gång vi brygger med BrauMeistern... Det funkar bra för oss :)



Kokade 60 min med en bittergiva vid 60 och en aromgiva vid 1 min. IBU på fina låga 32, typish.

Fick ett utbyte på 72%, vilket är helt lagom. OG på 1,055 (mot beräknade 1,053). Den jäste ut till 1,010 vilket ger en alkoholhalt på ca 6%.

Vi avslutade med att torrhumla den generöst i 7 dagar.



FOLKVANDRINGSTIDEN (2)
special case ale eller "ett ljust urbanöl med rötterna i Bronxeng"
bryggdatum: 18/1
tappdatum: ??

Efter den smått misslyckade version 1 tänkte vi om och skalade ner. Bovete kändes fortfarande VÄLDIGT intressant. Vi ville få fram en ljus fräsch öl och låta boveten skina mer. Det innebar att honung, havre och vete blev petade, den rostade bovete ersattes med vanlig bovete och pilsnermalt fick huvudrollen istället för pale ale malt.

Som grädde på moset ska den även bli efterbehandlad med brettanomyces!

I denna hade vi följande:
  • pilsnermalt, vanlig krossade bovete, carapale, crystal 100 och havreskal
  • tettnanger
  • jäst med wyeast german ale och (planerad) efterjäsning med wyeast brettanomyces bruxellensis


Som vanligt inmäskade vi på 38°C, där vi raskt gick upp till 70°C i 60 min (för att få fram mer svårnedbrutna sockerarter, som bretten ska få käka på) och utmäskade på 78°C i 20 min.


Kokade 70 min med en pytteliten bittergiva vid 70, en liten "smakgiva" vid 20 och en lite större aromgiva på 1 min. Och för att vara en "tråkig" ädelhumle luktade denna Tettnanger fantastiskt gott! Den ska vi använda i generösa mänger när vi gör kölsch i vår.


Fick ännu en gång ett utbyte på 72% och ett OG på 1,049. När vi mätte den igår (26/1) hade den jäst ner till 1,016 och smakade väldigt rent med en liten veteölstouch. Förhoppningsvis jäser den inte mycket mer så.. Vill ju gärna att bretten ska ha något att tugga på.

För första gången kylde vi ner vörten rejält (till 18°C) innan vi tillsatte jästen. Hade läst på nån tråd på BSF att det var ett bra. När jästen börjar jobba ökar temperaturen i vörten, och har man en låg temperatur från början är risken för höga jästemperaturer mindre. Det ger i slutändan ett renare öl, utan konstiga feldofter/felsmaker.

Bretten ska vi tillsätta nästa helg (2a eller 3e feb), och då samtidigt passa på att tappa upp fyra liter "obrettad" direkt på flaska för att ha något att jämföra med.




Kommentarer