A beery night - Ölslakten i Fruängen



I lördags samlades ett gäng "ölnördar" hemma hos Kalle i Fruängen för en gigantisk ölprovning.






Har varit så enormt jävla taggad inför det här.. Och jag ska vara helt ärlig; Det var INTE för att det skulle bjudas på megagoda ölz som jag aldrig kommer få tag på igen..

VA?!

Jo, det är sant.

Har läst det ena efter det andra inlägget om vilda ölorgier på skåningarnas bloggar och avundats deras fina gemenskap. Har saknat sånna tillställningar här i Stockholm.. Å inte har jag varit ensam om det heller..

Helt plötsligt var jag bjuden till ett ölevent med Thomas, Kalle, Manne, Jocke, Tobbe och Joao.



Redan när grabbarna (läs: gubbarna) steg in i Kalles lägenhet sattes standarden för kvällen med en glad kommentar i stil med "Här bor det iallafall inga barn!" (för det var så rent och fint). Alla utom Kalle är 30+ med barn. En sån här kväll är inte vanlig, och man uppskattar "verklighetsflykten" lite extra med ett röjigt privatliv och 1000 barn hemma..

Alla hade med sig sitt allra bästa humör och ett par fina goda ölz. Lite för många öl kanske..? Nääää...



Bland det första jag sa var typ "Jag ska sitta å vara nördig och föra anteckningar i ett block..". Sen blev det inte så mycket mer än så.. Inga anteckningar gjorda. Bara en massa skratt, öl, ost, mera skratt och mera öl.



Sedan följde ett helt sinnessjukt tempo av öldrickande, som bara blev hetsigare och hetsigare. Ölen verkade ju aldrig ta slut!!

Maltdryck flög åt alla håll. Glas, munnar och magar fylldes. Hjärnorna domnade bort.

Ölen tog slut, men det tog en del på krafterna... ;)

Stämningen var på topp, alla bjöd på sig själv. Alla var avslappnade och verkade verkligen trivas. Stort tack till er allihopa! :)



Absoluta toppar för mig (Anton) den kvällen var:
Thomas Hardy's Ale 2005
Ett legendariskt engelskt barley wine som verkligen var så bra som alla sagt. Jävligt mycket russin. Jävligt elegant.

Jester King Boxer's Revenge
Vildjäst farmhouse ale från ett riktigt intressant bryggeri i USA. Mycket fat och whisky, men ändå oerhört lätt och fräsch med en grymt fin syra.



Uinta Labyrinth
Finns en anledning till att jag köpt denna dyra flaska tre ggr. Fantastisk brygd där allt sitter i en fin harmoni. Tjock, lagom söt, rostad, ljuvlig.

Cigar City Cucumber Saison
Helweird öl. Doftade parfym och en jäkla massa gurka. Smakade detsamma. Helknäppt, men helgott!



Blev även positivt överraskad av Westvleteren 12 (mkt marsipan, len och fin), Southern Tier Unearthly (härligt amerikansk DIPA och med plus i kanten på Styrian Goldings i hopback) och BrewDog Ghost Deer (ibland lyckas dom överskattade skottarna med sina experiment).





Kalles kommentarer:
Som påpekat var det grymt trevligt sällskap och det var för mig kvällens höjdpunkt. Anton hade även med sig en cheddarost som smakade rabarberpaj, den var helt fantastisk.



Det blev egentligen lite för mycket av det goda med ~34 öl att dela på. Efter öl nr 15 så började allt smaka "öl". Samtidigt fanns det givetvis riktigt grymma flaskor att prova. Ångrar inte en sekund av det, men det hade gjort ölen mer rättvisa att inte låta dom trängas så.

Favoriterna var Thomas Hardy's och Southern Tier Unearthly (riktigt fräsch!), önskar att jag kunde prova båda igen.



Cucumber Saison önskar jag att jag kunde prova i ett sammanhang då jag inte redan druckit en massa innan. Minns att den var lite fräsch men tydligt smakade gurka och jag uppskattade inte det direkt. Inget smakade som det skulle dock vid det laget så jag vill ge den en till chans.

En glad överraskning för kvällen var den inledande blindprovningen. Hade köpt en flaska Brooklyn Local 1 då jag inte provat den tidigare, och så gav jag alla en väldigt kort stund att försöka gissa vad det var. Anton gissade rätt direkt, som en riktigt ölgangsta — respect!

Den var en glad överraskning då den faktiskt var riktigt god och den finns (relativt) lättillgänglig på systemet. Kul att ha en bra saison lättillgänglig! Jag säger saison då jag tycker den smakar den, men den ska vara en belgisk strong ale om jag förstått det rätt. Den får vara och heta vad den vill, bara den är god!




Kommentarer