Vidare med DOCTORN

Om nu någon har missat det har vårt monster AND ONE FOR THE DOCTOR stannat på ett FG på 1,042. Det är rätt högt.

För er som inte är insatta i det hela: OG och FG och allt sånt där är ett sätt att få reda på alkoholhalten. Man mäter sockerdensiteten med en hydrometer innan man tillsätter jästen (Original Gravity) och sedan mäter man efter jästen slutfört sitt arbete (Final Gravity). Sedan gör man en uträkning och VIPS vet man hur stark den är...

Högt FG ger ett fylligare och sötare öl. Lågt FG ger ett torrt öl.

Säg att man gör en saison med ett OG på det vår öl jäst ut till, dvs 1,042. Säg att den jäser ut väldigt mycket (vilket inte är helt ovanligt för stilen) och hamnar på FG 1,003. Då får man ut en öl med alkoholhalt på ca 4%..

Säger man det så kanske man förstår hur mycket ett FG på 1,042 är. Eller?

Vi går vidare...

Med ett OG på 1,120 har DOCTORN ändå jäst ganska långt och ligger runt 10,5%, men jag är inte nöjd (trots att jag försökte intala mig själv det...).

Jag är inte så himla insatt i ämnet, så ta det här med en nypa salt... Och rätta mig om jag har fel.

Det som kan ha hänt är väl typ följande:
  1. Sockret som är kvar (vilket är rätt mycket) är inte den typen som ale-jäst föredrar (typ dextriner). Och därför har jästen helt enkelt slutat jobba. Strejk typ. "Ge mig godare mat!"
  2. Jästen är död. Jobbet blev för stressigt och jästen gick in i väggen.
(Vill man veta lite mer om förjäsbara sockerarter kan man trycka här och här.)

För att testa om jästen är levande eller död (efter tips från Hannes) tillsatte jag igår kväll en sockerlösning med jästnäring.

Om den jäser det jag tillsatte och sen slutar på samma FG igen betyder det att alt. 1 är korrekt. Då kanske vi kan få den att jäsa lite till, eller så "matar" vi upp den till lite maffigare 11% i alkoholhalt och ger oss.

Om inget alls händer hamnar vi på alt. 2. Om så är fallet kommer vi tillsätta ny jäst, och då har valet fallit på US-05, som är en ren och tuff jäst. Fast bäst av allt är att det är en torrjäst, vilket är så himla bekvämt.


Kommentarer