Mikkeller Santa's Little Helper -10, -11 och -12


Precis som förra året "vertikalade" jag ett par årgångar av denna öl. Eftersom Kalle ändå var i Bronxeng för att fira jul (i förväg) med familjen kom han förbi och så drog vi igenom dem tillsammans.

Vi började med att fundera kring uttrycket att "vertikala" ett par öl. Vafan menas med det egentligen? Ölen stod horisontellt bredvid varann på bordet, inte vertikalt... ;)

Mikkeller Santa's Little Helper är alltså en "belgian dark strong ale" med lite kryddor och en alkoholhalt på 9,1%. Vet inte om receptet ändras från år till år...? 

Årgång 2010 (Kalles favorit)
Doft: oxiderad, syrlig, vinäger, jullikör, curry, stjärnanis, russin och "samichlaus" 
Smak: besk, rostad, vinös, tam, choklad, syrlig, klen, glasyr och "alkoholbrinn"
Kommentar: Det var nästan chockerande hur mycket den hade utvecklats sen förra året bara. Fylligheten var bortblåst, istället var den lite kärv och klen. Hade blivit väldigt syrlig/oxiderad, vilket uppskattades av oss båda. Trevlig utveckling, men lite tråkigt mesig. Ska dock bli spännande att se hur den smakar nästa jul.

Årgång 2011 
Doft: "pruttig humlighet", choklad, smält snö, julmust, kaffe och jif (eller var det jizz?!)
Smak: lite salmiak, smält snö, "körsbärsgodisen i Aladin-asken"
Kommentar: Ingen speciell utveckling egentligen. Som att den fastnat i ett limbo. Varken smält snö eller jif (rengöringsmedel) är särskilt upphetsande i en öl... Inte på något sätt äcklig, men mellan den yngre och äldre blev den rätt ointressant.

Årgång 2012 (Antons favorit)
Doft: chark, bitterchoklad, kaffe, bark (alltså, sånt som finns på träd.. inte ofiltrerat-bark, jag vet inte hur han luktar faktiskt) och humle
Smak: chokladlikör, karamell/fudge och lite salmiak. Mycket fylligare och sliskigare än de äldre årgångarna. En otrolig skillnad.
Kommentar: Denna gillade jag. Inte på samma sätt som jag gillade ölen för två år sen, men god iallafall. Fyllig, söt, inbjudande och mysig. Smaskig. 


För två år sen kunde jag cykla omkring i snöstormar (var brevbärare då) och drömma om denna öl.. Min mun vattnades och symfonier av smaker spelades i hjärnan. Nu rycker jag lite smått på axlarna och tycker det är lite gott. Har jag blivit en tönt? 

Äh.. Inte direkt något mästerverk från Mikkeller, men helt ok bärs. I min åsikt inte riktigt värda att spara på, men jag kommer fortsätta med det ändå. 

Vår slutkommentar här är:
"Det märks att det är samma grundöl iallafall" och....

GOD JUL! :)

Kommentarer