Bryggning av GANGSTA JUICE

GANGSTA JUICE
gojibärs

Detta är ett inlägg jag aldrig trodde jag skulle sätta mig och skriva. En öl som bryggdes i mitten av maj 2012. Med en etikett som aldrig blev gjord. Ölen gick åt, men rapporten om den glömdes bort.. Tills nu!

Förväntningar
Jag och Thomas (från www.fellowshipofhops.com) hade pratat om ett samarbete under en längre tid, men aldrig kommit oss för att faktiskt GÖRA DET. Båda hade haft ideér om att använda gojibär i öl, och när Calypso dök upp som ny humle på Humlegården kändes det som att allt klaffade. Våra ideér började samsas. Vi skulle göra en helt egenartad DIPA, med kanonmycket Calypso och gojibär!

Bryggning
Bryggningen skedde hemma hos Thomas, tillsammans med en mängd god öl. Mäskade pale ale, lite pilsner, caraplus och kornflingor (tror jag) 90 min i 66,6°C. Kokade i 90 min med en hyfsat stor bittergiva beståendes av Bramling Cross och Calypso.



Calypso-humlen var grymt vacker, om man får säga så. Illgrön och kladdig. Doftade starkt, nästan så man storknade. Jag tyckte doften var som sånna där "Coca Cola tuggummin" man åt när man var liten, dom som kostade typ 50 öre. Härlig! Riktigt riktigt härlig..



Gojibären hackade vi upp. Hälften fryste vi in och hälften la vi i blöt (i en humlepåse), och sedan kastade vi i dem runt 5 min, följt av en enorm laddning humle vid flame out.



OG hamnade på 1,071 och IBUn långt över 100.

Den jäste ner till 1,010 på en vecka, och då tappades den om och fick en stor laddning Calypso för torrhumling, samt resten av Gojibären för "torrbäring"



Resultat
En snygg guldgul DIPA på ca 8,1%.



Doften var jävligt intensiv och stickig - med humle(!!), te, coca cola tuggummi, jord och päron. Smaken intensivt humlig den med, med en liten sälta och te-smak. Den avslutades med en beska våldtog moun.

Den guldgula färgen kan vi nog tacka gojibären för.

Nu så här 6 månader+ senare är doften en helt annan. "Trocaderolikör" är det närmaste jag kommer. Gojibären har kommit fram mer, beskan har lagt sig. Besten har lugnat sig.

Som en sista liten kommentar ska jag ge ett tips på vägen: Om ni tänker använda Calypso, se till att ni väljer en eller två humlesorter till som kan balansera den. Det är en grym och häftig humle, men den behöver sällskap IMO.

Kommentarer