Beer Makers Dinner 3/11

För en vecka sen var jag, Joel och Oscar på Beer Makers Dinner på Bishops Arms, Folkungagatan. Det handlade om att själva Mikkel Berg Bjergsø och hans ölkumpan Tore Gynther (episkt namn!) var med och presenterade att antal öl ihop med en trerätters- plus efterrättsmeny.

Menyn:

Maten, ölen, united together

Upplägget var som ni ser på menyn — utöver välkomstdrinken så serverades det två öl strax innan den tillhörande rätten.

Laxtartar

'Terrin', nytt för mig, såg lite ut som Whiskas!

K:rlek höst och Hoppy Lovin Christmas

Green Gold IPA och Monks Elixir
Tog inte bild på alla drycker/rätter, men där fick ni ett smakprov åtminstone!

I samband med att nya drycker kom ut så fick Mikkel gå fram och dra lite anekdoter och berätta om dom.

Tystlåtet och suddigt danskt geni

Hela tillställningen presenterades av en man jag tyvärr inte minns namnet på, men han jobbar där på Bishops tolkade jag det som. Vi var ganska överens om att det var lite väl mycket snack och för lite drickande. Maten var helt OK men inget nån av oss skulle höja ögonbrynen för.

Vi fick förklaringen att kvällens provning inte var ämnad att hitta dom perfekta kombinationerna mellan mat och dryck, utan mer att öppna upp för diskussion etc etc.. lite hippie-tänk i mina öron, men whatever, vi fick dricka god öl! Själv tror jag starkt på att man kan hitta grymma kombinationer med öl och mat och att om man inte vet vad man sysslar med ska man kanske sikta på det i första hand. Exempel — Cigar City Humidor IPA ihop med hemgjorda chilikyckling-dumplings. Provar man det är det typ som att köra en weekend i himlen.

Vid ett tillfälle stod ovan nämnda man och berättade om något (minns ej vad) och helt plötsligt dyker Tore in och säger att nu är alla uttråkade och orkar inte höra mer, dags att shakea up the joint liksom. För mig var det kvällens höjdpunkt!

Vår bordsgranne Adrian, en systemprogrammerare av rang, visade sig vara stadig i sina åsikter. Som ni ser på menyn fick vi Hot Rod Chili Porter ganska tidigt under kvällen och han var snabb med att framföra åsikten att det kommer sätta en chilihetta i munnen på alla som sitter kvar under kvällen och eventuellt förstör upplevelsen. Jag kände direkt att det blev lite pinsam och dålig stämning.

Bishopskillen svarade med att det behöver vi inte vara oroliga för, det finns ju även vatten på bordet.

Adrian — Bishops, 1 — 0. Varför då? Adrian hade ju helt rätt! Chilismaken började avta framåt desserten. Inget jag själv hade tänkt på, men rätt hade han! Alla höll såklart inte med, men han har min röst åtminstone.

Mikkel då? Jo han pratade om ölen mellan serveringarna som sagt. Tyvärr var han lite tystlåten, så det var svårt att höra vad han sa. Trots det hade vi önskat att vi hade fått höra honom prata mer än den övriga presentationen från Bishops, då Mikkels berättelser var grymt mer intressanta. Vi satt längst bort i lokalen också, så vi hade säkert hört bättre om vi satt längre fram.

Jag fick en kort pratstund med Mikkel och frågade honom vad hans favoritbryggeri från USA är, på vilket svaret var Three Floyds. Kanske inte helt oväntat. Passade på att fråga om vad han gillade Firestone Walker, och han diggade deras grejer starkt tydligen. Anledningen till frågan var att jag sett Peter, "The Master of Hoppets" och hans kumpan Jakob, "The Lord of Malts" recenserat ett gäng av deras öl på YouTube. Har själv inte fått prova nån än, men dom verkar grymma!

Fick intrycket av att han var rätt lugn och jordnära av sig. Han verkade lite trött, men grymt trevlig!

Yes! Nu säljer jag hockeybilderna och sätter denna i pärmen.

Ölen då? Inte så många kommentarer då jag tyckte dom flesta öl var generellt OK+ men inte särskilt speciella. Favoriterna för mig var Green Gold IPA, en stadig IPA, Spontanframboosen, grymt hallongodis samt Monks Elixir, riktigt god trappistöl. Monks Elixir hade passat bättre till efterrätten dock, men matchingen var ju som den var som sagt.

Hela kalaset kostade 800:- för den som undrar.

För att summera mina intryck då:
  • För mycket snack och liten verkstad
  • Kul att träffa Mikkel
  • God öl
  • Halvdan mat
  • Kul bordsgranne
Trots negativa punkter är jag glad att dom anordnade middagen, hellre det än inte alls! Fast vi kände att rent prismässigt kan det vara en bättre upplevelse att bara gå ut och äta god middag med god öl man själv matchar till. Typ Pubologi eller nåt annat spännande.

Kommentarer