Recension x 3 - SKA Modus Hoperandi

Modus Hoperandi, här serverat med sexiga avocados

Anton, Kalle och Svante kör en varsin kort recension på samma öl. Modus Hoperandi, en american IPA på 6,8% från amerikanska SKA Brewing, som även släppt Decadent Imperial IPA (slutsåld) och Nefarious Ten Pin Imperial Porter (816 st flaskor kvar atm) nu i höst.

Den kostar 22,90 kr (plus pant) och finns att köpa på 145 st Systembolag. Den släpptes även våren 2011 i flaskformat, och var inte alls lika humlig.

Well, enough smalltalk... Nu kör vi!

Antons kommentarer

Snyggt och eggande bärnstensfärgad med smutsvitt (haha, älskar fan beskrivningen "smutsvitt") skum. Hela ens väsen vill glupskt sörpla i sig den OMGÅENDE när den är upphälld och klar.

Doft av en jävla massa humle, övermogen frukt (på ett mycket tilltalande sätt), syltade citroner och som "en barrskog luktar en fuktig höstdag". Det är jävligt fint!

Smakar enormt bra! Det är här man annars brukar bli lite besviken på en IPA. Men munnen fylls av humle, mogen sharonfrukt, syltade citroner, pommero, maltsirap och avslutas med en beska som påminner om smaken "efter att man bitit på ett grapefruktskal". Allt i en riktigt välbalanserad harmoni.

Det är en sanslöst bra IPA. Speciellt för att vara i Sverige och så lättillgänglig och billig som den är.

Jag kan inte göra annat än att hylla, och ger denna 8 syltade citroner av 10 möjliga i betyg! Den är banne mig IPA för mig. Köp köp köp!

Jag tror att många "icke-nördar" kommer köpa den för att det är så jävla "cooooolt" och "rockigt" med häftiga tuffa dödskallar. Och det är ju bra!


Kalles kommentarer

Likt många andra drack jag denna i måndags. Hem, släng in i frysen, öppna när "kall som fan"-status uppnåts. I måndags var den fantastisk. Drack den nu i onsdags igen - fortfarande grym men inte samma härliga upplevelse, tror det främst har att göra med vilken mat jag matchade den med.

Den har en härligt smörig munkänsla, grym humlearom som är en lagom kombo av citrus och tallighet (även om jag föredrar mer citruskaraktär).

Nån på vår Facebooksida påpekade en grönpepparkaraktär i smaken, och precis som denna någon sa så kan jag inte sluta tänka på det när jag smakar den nu. Kanske även därför jag inte får samma wow-känsla som i måndags.

Hursomhelst - den är riktigt jäkla nice ändå, och jag känner mig smått bortskämd som nu har tillgång till denna i (jag vet inte hur länge?) ett bra tag framöver på systemet.

Betyg: 7.5/10. Jag vill egentligen inte dela betyg i annat än heltal, men den här är verkligen på gränsen. Det finns så mycket bättre att hämta i öl än denna så 8 blir för högt, men bara 7 är lite för klent. Det är en bra öl. Köp den. Idag. PEACE.

Modus in action!

Svantes kommentarer

Äter lunch, drar till Systemet, kommer tillbaks till jobbet. Drar fram ölen, och gänget flockas runt med "shit, vad är det för öl!?". Ja, ungefär så gick inköpet till. Tvingade alla att gå och köpa den sen.

Dricker den nu. Drack den senast på Södra Teaterns uteservering där dom har/hade ett fantastiskt litet "finöl"-stånd.

Jag gillar den rakt av. Smör, dill och beska är det som slår mig mest, och tydlig humlearom såklart. Passar nog perfekt till jul- midsommar- och alla andra svenskmat högtider. Salt och fett alltså. Den har en skarp beska som biter sig kvar långt efter sista klunken. Känns som en genomgående bra kvalitétsöl. Kan nog dricka ett gäng på raken faktiskt. (Det blev två.)

Det är ingen IPA i mängden, utan den har en sån där smak som man plötsligt från ingenstans kan bli besatt över att få smaka igen.

Jag ger den 6.5 av 10 (lägst av Välbalanserade gänget, men det är nog mest för att jag är lite IPA-trött).

Sidohistoria: Marcus sitter och har precis öppnat sin burk. Luktar - "Shiit!" på ett både positivt och negativt sätt. Arwid bestämmer sig för att vara Marcus tredje och fjärde händer och försöker hjälpa till att hälla den i Marcus mun. Slutar med att han får en väldigt vacker bärnstensfärgad fläck på skjorta och byxor ("kissat på sig"-fläck").


För övrigt så fyller vår härliga Karl Kalle tackle tacklemcclean år idag och det tycker jag vi firar med att höja våra glas, med något smaskigt innehåll i, och skåla! SKÅL!

Kommentarer

  1. Grattis Kalle! Men du ska inte låta din goda smak påverkas av såna som Johan Portersteken, han känner Grönpeppar överallt! Han är inte klok helt enkelt! Jag är bara tokig (i Modus Hoperandi)! :D
    Skön slutbild - a true story från Södertälje!

    SvaraRadera
  2. Haha.. tack för grattisarna. Episk bild med BCS'en!

    Det kanske var lite dill jag kände i smaken snarare än grönpeppar. Nånting är off i den, den är inte fulländad.
    Men jäkligt bra ändå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar