Recension: De Molen Rasputin

Under Danmarksresan köpte jag mig en De Molen Rasputin. Har smakat ett par klunkar av den när Joel köpte en på Monks Porterhouse för länge sen. Då var jag inte särskilt imponerad, men då satt jag visserligen själv med en Goose Island Bourbon County Stout i näven.

Kort recension av denna då, ganska straight forward "vetenskaplig" (typ) recension:


Hej jag är en etikett som sitter snett likt ett hembrygge!

När jag häller upp den så var det ett gäng megastora 'floaties' i botten, fick med några av dom. Ingen fara dock, jag är inte mjäkig. Ölen är runt 10 grader celcius. Flaskan var buteljerad 15 mars 2012.

Mörk färg, men definitivt inte helsvart mörker-stout. Ser lite ut som Coca Cola, nästan ljusare.

Den doftar helt underbart måste jag säga! Sött gott godis, kola av nåt slag. Får mig tänka på den söta trevligheten i typ Samichlaus och andra portvinsliknande starka öl.
Det luktar kolagodis med en liten touch av kaffe helt enkelt. Fan vad jag önskar att man direkt i hjärnan kunde få upp en lista över vad man känner igen i doften, istället för att sitta som ett fån i flera minuter och tänka "ja men det luktar ju som... just precis.. sådär.. ja du vet... ja men..".

Den luktar jävligt gott. Lite choklad också kanske!

Smaken då? Inte helt olik doften, den är söt som godis, men inte så att det blir jobbigt. Lite kaffe, nån lätt rökighet i eftersmaken. Den har viss tendens till att smaka som gamla isbitar här och var, men inte så farligt som en riktigt kaffestout (vilket jag fått aversioner för på sistone).
Det finns en tydlig spritighet, men jag stör mig inte särskilt på den.

Den smakar för mig mer som nån korsning mellan ett barley wine och en scotch ale. Jag tyckte den var god, och är beredd att ge den 6/10 i betyg. Den berör mig inte särskilt, men jag trivs med den! Som sagt jag diggar doften ordentligt, kanske mer än smaken. I min värld är en sexa en stadig bit över godkänt, så De Molen får vara nöjd för denna gång.

Hade velat se denna på systemet i lite mindre flaska (sån där 25cl som Nynäshamn kör med), och kanske lite mindre alkohol än 10.7%.

Kommentarer