Iakttagelse och uppenbarelse


Var förbi på Systembolaget i Ersboda / Umeå nyss och trösthandlade lite öl för att supa ner mig. Iakttog några händelser som verkligen fick mig att inse hur viktiga "mittemellan"-öl är liksom. Dom där inkörsportarna, ni vet?

Kille på ca 25 år frågar anställd efter "den där svarta ölen från St. Eriks som dom har på tapp på Bishops". Han blir då hänvisad till St. Eriks Oktoberfest-öl, "för det är ju en mörk lager"...

Jag ville säga något, men var fördjävla trött och ides fan inte. (Han menade ju uppenbarligen St. Eriks Black IPA)

Killen plockar vidare.. Fingrar på en Modus Hoperandi.. min puls stiger.. och så ställer han tillbaka den.. suck... Nåväl, han tog ett par olika St. Eriks och det är gott nog.

Jag står kvar och funderar på om jag ska ta en Wisby Jubileums-öl eller inte, armen går fram och tillbaka.. Ska jag eller ska jag inte... (Jag tog en till slut..)

Två student hipsters traskar in med bestämda steg och griper snabbt tag i en BrewDog Riptide. Dom slänger ner nån flaska i korgen och går vidare till Innis & Gunn, där dom funderar på om inte det fanns "en till variant av den...". Sedan vidare mot blasklagern..

Vid det här laget är jag rätt nöjd med showen och nöjd med vad jag har i korgen (Wisby Jubileum, Brakspear Triple, Andersson Valley Barney Flats Oatmeal Stout, Jämtlands President & Bärnsten och 2 st Oppigårds SMÖF) och beger mig mot kassan, där jag som vanligt fick visa leg (trots mitt 30+ tillstånd). Idag ides jag inte ens säga att det var en komplimang...

Inkörsportarna St. Eriks, Innis & Gunn och Brewdog är fan viktiga och bra. Nästa gång kanske "killen" vågar köpa en Modus och sprängs i munnajäveln. Annars hade jag nog ingen vettig poäng med det hela, egentligen.

Tröttfan gobbejävel sitter nu och smuttar på en Barney Flats direkt ur burken och gillart fan. God standard stout. Inget jag kommer skriva kärlekspoesi om, men gott.

Kommentarer

  1. Jag känner igen det där helt klart :)

    Jag har varit med om folk som har frågat vid flera tillfällen vad det är för konstig öl man plockar på sig och efter en snabb beskrivning så händer det att man lyckas få någon att prova något humlefyllt eller en schysst stout. Stundtals lyckas man även få någon att våga sig på en Gonzo eller Yeti :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar