Bryggning av PANJAMON (2) - så där några månader för sent...

PANJAMON DIPA (2)
double india pale ale


Förväntningar
Den första versionen blev rätt obalanserad och spretig, och inte alls så besk som vi tänkt oss. Med denna skulle balansen återställas. Vi tog bort havre och råg ur maltbasen, och bytte ut några humlesorter samt sänkte alkoholhalten något. Kvar var konceptet: DIPA med fem humlesorter från Nya Zealand och en liten del vetemalt.



Bryggning
Bryggdag 26/5, jävla länge sen alltså. Vi mäskade pale ale, vete, crystal 100, carapale och Motueka (humle i mäsken) 15 min på 50°C, 60 min på 66°C och utmäskade 20 min på 78°C. Rasten på 50°C körde vi för att bryta ner protein från veten för att undvika ett för disigt öl. Förmodligen rätt onödigt, men det kräver inte så värst mycket extrajobb med en BrauMeister.. ;)



Pacific Jade hällde vi i i koket vid 90, 45 och 30 min. Hade läst att den skulle ge en rundare beska, och tyckte det verkade rimligt. Vid 20 min byttes det till Kohatu (som är en rätt intressant humlesort), sedan Southern Cross och Motueka vid 0 min.



Torrhumlade med en massa Riwaka och lite mindre Kohatu och Pacific Jade. Allt som allt siktade vi på lite kåda/tall (Southern Cross), en hel del citrus/grape (Riwaka) och lite pinacolada-inslag (Kohatu).



Resultat
Den jäste från OG: 1,074 till FG: 1,012 och med priming landade den på ca 8,2%.Snäll, fruktig och trevlig. Lite jästig. Rätt hög hinkabillity. (läs vad Hannes på nerdbrewing tyckte)


MEN, inte ens i närheten av så besk som jag föreställt mig, inte heller så fruktig och humlestinn. Med det sagt blev den ju inte odrickbar, utan bara inte som planerat. Kändes fortfarande lite obalanserad och spretig.

Sedan dök problemet med "gushers" (alltså, när ölen skummar som ett jävla as och håller på så i ett par minuter) upp ju längre den stod på flaska. Gjorde mig ännu mer besviken och ännu mer motiverad att göra en version 3... Never give up, never surrender! ;)




Kommentarer