Veckans provade öl

Hej allihopa! Kalle som skriver här nu. Som ni kanske läst i två inlägg sen så är vi några till som kommer att skriva ett par rader här ibland.

Det här inlägget kommer vara väldigt enkla ölrecensioner, snudd på höftskott allihop. Och en massa bilder. Betygsskala 0-10, 0=odrickbart - 5=medium/OK och 10=party in my mouth. Mina betyg är främst baserade på vad ölen kostade och hur priset motsvarade helhetsupplevelsen jag fick av den.

I torsdags var vi några som samlades på Ellens Kök & Bar där Brill hjälp till att fixa några extra fina öl. Jag hade dessvärre inte mycket tid att hänga kvar men jag hann ge mig på Southern Tier IPA:

Southern Tier IPA
Ägaren påstod att den var max 2 månader gammal. Den var helt OK, men stack verkligen inte ut på något vis. Den smakade IPA. Ger den 5/10 i betyg, kostade trots allt 98:- pix.

På fredagen hamnade jag på Landet vid Telefonplan där jag avnjöt en Mikkeller Wheat is the new hops:
Mikkeller Wheat is the new hops
Denna får 6/10 i betyg. Hade det inte varit för lite brett i doft och smak så hade den nog inte stuckit ut alls. Kompisen tog en Texas Ranger och den är för mig flera snäpp roligare!

På lördag var det kalas! Förkrök med finöl.

Monks Supersaison 11.11.11
Började med Monks Supersaison. Det skulle visa sig att denna satte stilen för många öl framöver denna kväll. Den får 6/10 i betyg. Den påminde mig lite om en Samichlaus - doft av portvin och alkohol. Ganska mysig smak ändå på nåt sätt. Inget som påminde mig om de saisons jag provat tidigare, men jag klagar inte.

Port Brewing Older Viscosity
Efter den var det dags för Port Brewings Older Viscosity. Från deras beskrivning av ölen hade jag förväntat mig något tjockare, lite mer åt Bourbon County Stout-hållet (med realistiska förväntningar givetvis). Doft av portvin, melass, soja och kaffe. Smak av än mer melass, farinsocker, alkohol och fatlagring.
Betyg då? 4/10. En välgjord öl, inget stolpskott direkt. Men jag var inte speciellt imponerad tyvärr, och räknar man in vad pjäsen kostade så känns det inte försvarbart.

Slut på förkröket, vi begav oss till kalaset och började äta sjukt god pizza som Svante bakat.

Tog med mig en Alesmith Wee Heavy:

Alesmith Wee Heavy
Hur smakade den då? Helt ok, men inget jag blev imponerad av. Ger den 5/10. Den var ju rätt dyr ändå, och den lämnade mig rätt oberörd.

Jag erkänner att jag inte är en erfaren surölsdrickare. Men jag drack en hel del goda surisar i Köpenhamn för några veckor sen så jag vet att det finns dom som passar mig. Hade med en Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio:

Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio
Även denna var helt ok, men lämnade mig rätt oberörd. Ger den 6/10 i betyg.

Svante hade en kaffeporter från Det Lille Bryggeri som jag provade några klunkar av:

Den var nästan som vatten i kroppen och smaken, men med tydlig kaffearom. Det gick verkligen inte hem hos mig, ska jag ge den ett betyg utifrån mina få smak-klunkar får den 2/10.

Vid det här laget tänker ni nog att jag är hopplös va? Jag erkänner att jag inte varit i topp vad gäller peppen för att dricka öl på sistone, kan bero på att jag lagt om kosten till lågkolhydratsdito. Eller kanske nån parasit i hjärnan...!

Tur då att Svante tog fram en Southern Tier Oak Aged Back Burner:

Southern Tier Backburner
Hot damn! Nu snackar vi, äntligen öl som får en att haja till och njuta ordentligt! Härlig humledoft som gör att man bara vill sitta och lukta likt Ferdinand. Nåväl, 8/10 i betyg. Ingen aning om vad den kostade, men billig kan den inte varit. Southern Tier har jag respekt för som bryggeri, deras Choklat är fantastisk.

Det dracks även lite av denna flaska som jag inte minns nånting av i stort sett, men jag visar bilden på skoj ändå:


Hur ens dagsform påverkar öluppskattningen är för mig ett riktigt komplicerat ämne. Kommer försöka lära mig mer om det framöver, då jag vet att vissa av ölen kan ha förtjänat högre (eller lägre?) betyg, beroende på vem av mig man frågar.

Nu ska jag dricka vatten ett tag framöver. Skål!

Kommentarer