Obalanserad på SBWF 2012

Så var det äntligen dags! Laddad med ett supergott humör, (rosa) digitalkamera och ett anteckningsblock (som fortfarande är tomt) drog jag iväg mot Nacka Strand för en ölupplevelse utöver det vanliga...

Mitt sjätte år i rad, men mitt första år som PRESS. Tog uppgiften rätt seriöst till en början och pratade mycket med bryggare, tog en massa foton och noterade saker i hjärnan, men som Kalle senare sa "You can't handle the PRESSPASS!". Det spårade ur med andra ord... ;)

Är du bara ute efter mina favoriter så hittar du dem längst nere på sidan...

Efter ett kort stopp hos Mohawk stannade jag rätt länge hos..

Brekeriet 

De hade lovat att ta med tre av deras egna öl (Saison, Roken och Farmhouse Ale), och jag blev glatt överraskad när det visade sig att de hade två till (Cassis och Brillant)!

Alla ölen höll världsklass. Gillade Brillant (ren, fräsch och delikat) och Cassis (vinbärskok, syrlig och härlig) bäst. Farmhouse ale (lite för aggressiv) föll mig minst i smaken.

Pratade en stund med Christian medan jag provade mig igenom ölen. Han var mycket hemlighetsfull angående jästerna som användes, men annars hyfsat öppen. Väldigt nyfiken på vad alla skulle tycka, och uppriktigt glad över att ha blivit så väl mottagen. Han såg förskräckt ut när jag provade Cassis, då jag gjorde en grimage, och utbrast "Du ser skeptisk ut!".

Lugn mannen, Cassis var supergod, bara surare än jag väntat mig.. därav ansiktsuttrycket ;)

Gick vidare därifrån till ett par danskar som jag var nyfiken på.

Xbeeriment

Väldigt trevliga och öppna. Pratade mer än gärna om sina öl och berättade lite bakomhistorier. Provade alla deras fyra. Deras IPA var en stabil IPA och DIPAn var überfärsk, fruktig och rund - för färsk even. Barley winet Coppersnow var riktigt fint - stabil, maltig engelsk grund med en amerikansk humlig touch.

Bäst var deras "lambic" A beer called horse. Så jävla god!

Struise

Ett kort besök vid deras enorma serveringsvagn resulterade i en massa alldeles för starka mörka öl. Belgarna var ett par riktigt sköna och härliga karaktärer, riktigt laidback. Bad om ett smakprov Messy och fick ett rejält glas.. Farligt! Den jäveln ligger ju på feta 39% liksom!

Frågade Urbain om Dirty Horse 1983 och fick svaret "Someone ran away with the horse!!". Tog ett glas Bompon (ekfatslagrad äppelöl, typ) istället och frågade om bakgrunden till den.

Urbain sa att han hade en vän med massa fina äppelträd, och varje år lät den människan alla äpplen ramla på marken och ruttna. Ett år bestämde sig Urbain att dom skulle göra något (öl alltså) av det. Plockade, mosade och hällde i en tank tillsammans med en liten del vört (eller hur var det?). Sedan spontanjästes den och lagrades på fat.

Riktigt jävla gott var det iallafall!
Carlsberg

Hade siktat in mig på att prova Brooklyn Monster Ale 2007. Den var verkligen ett öl i min stil. Riktigt välgjord, maltig, söt och tung med en tung doft av citronlakrits. Fick en bit ost att prova tillsammans med en mun öl, och det blev som en delikat "dans" i munnen. Ost - öl - ost - öl - ost och öl. Yum!

Blev erbjuden ett glas East India Pale Ale, och ytterst tveksam gick jag med på det. Glad är jag för det dock, för det var nog en av de bättre IPAs jag drack den dagen. Färsk som fan, blommig, fräsch och lätt. Blev också lite Sorachi AceCarnegie 2007, Local 1 med ost och Blast!

Övriga
Stannade en stund och tjattrade med den alltid lika trevliga Lukas på Eskilstuna Ölkultur, som var utrustad med en "mustasch under utveckling". Skogsängens Saison hade dom ej, så det blev ett glas Artos Moderna Lager istället. Alltid lika god.


Provade Uinta Dubhe och Hop Notch IPA, Dogfish Head 90 min IPA och Deviant Dales IPAOliver Twist. Deviant Dales var inte lika bra som jag trott. Mina förväntningar var dock skyhöga såattee.. Men 90 min IPAn var grymt god!


Brill var det fullt ös. Här var det "ölpersonligheter" vart man än vände sig. Mycket trevlig stämning och högt tempo!

Blev många goda surisar från 3 Fonteinen, bl.a. Schaarbeekse Kriek, som är en gammal favorit. Surrade en massa med diverse trevliga ölmänniskor om dittan och dattan... Var väldigt roligt att ha möjligheten att prata med bryggare och bloggare i ett så trevligt sammanhang, hade dock önskat att man ej blev så full av öl... ;)


Fick äntligen chansen att prova Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel Calvados Edition, och det var lika gott som förväntat. Men bäst gillade jag Omnipollo Nebuchadnezzar - en behaglig, humlig och inte så besk DIPA och Jester King/Mikkeller Weasel Rodeo, mörk, djup och het.


Sedan rasade det bara på... Vansinnigt ölpimplande... The great madness! I couldn't handle the presspass! Har nog glömt bort hälften av all god öl jag drack och hälften alla härliga människor jag pratade med. Hade väldigt trevligt ändå!


När jag skulle prova nåra japanska öl på Akebono sa gubben bakom disken: "Jag ser att du är jävligt packad och egentligen borde jag inte servera dig, men du verkar verkligen vilja prova dem så jag gör det ändå..." och det summerade väl den senare delen av kvällen rätt bra... ;)


Ni kan bara tänka er hur glad och peppad jag var att gå upp kl 6.30 dagen efter och tvätta!

Mina favoriter:
  • Xbeeriment - A Beer Called Horse och Coppersnow
  • Brekeriet - Samtliga! För fan!
  • Carlsberg - Monster Ale med ost och East India Pale Ale
  • Struise - Bompon och Pannepot Reserva
  • Brill - Omnipollo Nebuchadnezzar och Jester King/Mikkeller Weasel Rodeo
  • OT - Dogfish Head 90 min IPA och My Antonia Imperial Pilsner

OBS! Upptäcker ni att ni är med på bild här och känner att det är vidrigt och får värsta ångesten över det får ni väl säga "STOPP, JAG VILL INTE!" så fimpar jag den bilden helt enkelt.



Kommentarer

  1. "du är jävligt packad och egentligen borde jag inte servera dig," - nej, förstår inte vad han tänkte på, du var väl aldrig packad - inte så länge jag såg dig iaf! ;) Tur att farsan var med och höll koll på dig!
    Tog du inga foton av mig!? I'm hurt! (jag tog ju iofs inga foton av dig heller så det går väl på ett ut....)

    SvaraRadera
  2. Alf, jag tog ett filmklipp på dig vid scenen.

    SvaraRadera
  3. Var jag uppe på scenen? Har jag inget minne av..... ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar