Köpenhamnsresan - Upplevelsen

Trippen började i Södertälje runt 10.00. Bilen packad med tomma resväskor och förväntansfulla män (jag, Thomas, bror Svante och pappa Sven). Världens enda och bäst roadtripmusik, Lost Boys Soundtrack, sattes igång - AND IT WAS ON!



Reseplanen var: Södertälje - Kävlinge och sova över. Kävlinge - Malmö (ölbyte) - Köpenhamn.



Lunch och nåra rese-öl köptes på A6 i Jönköping, gotto travel with style! Musiken byttes mot ljudboken Hunter S. Thompson Fear and loathing in Las Vegas.

Thomas brillierade med sina kunskap om små skånska byar, tills det visade sig att han använde sin iPhone som hjärna... Runt 16.00 var vi framme i en byhåla som hette Kävlinge. Systembolaget var mindre än min hall, och Coop var helt omöjligt att hitta till.

Fick ihop lite öl och grillmat ändå, och drog iväg till Kristopher för grillning och chillning. Maten blev riktigt god, sällskapet var kung och pågarna drog fram nåra riktigt överjävliga öl. Främst Griffin då, som bjöd på en Three Floyds Dark Lord (2009)... JÖSSES!



Vi visade även ett par klipp från Mighty Boosh, och ett par oneliners för trippen var födda. Typ "I'm OLD GREEEGG!", "I got a MANGINA!", "My hat's on fire!" och "Whatst?"...



Runt kl 12 dagen efter stod vi mitt emot Maxim Strippbar och betraktade vårt hotell. Fräscht! Dock fick vi inte tillgång till våra rum förrens 14, så det var bara att dra iväg och ÖLSHOPPA dåra.

Fast, shoppa på fastande mage är väl lite ajabaja va? Tänkte väl det.. Blev självklart en öl på Mikkellerbar innan vi gick loss på ölbutiker. Jag drog en Cantillon på fat.. Kommer dock inte ihåg vilken.. fråga Gripen! Riktigt god var den iaf.



Full fart till Khiosk där vi genast blev inbjudna till den mytomspunna "källaren"! Där nere blev jag mest förvirrad och svettig dock.. Virrade omkring, plockade flaskor, la tillbaka flaskor och virrade lite till. Fick med mig gottigott ändå.

Vidare mot Ölbutikken, som inte riktigt motsvarade mina förväntningar. Utplockat och lite litet. Shoppade lite ändå, och delade på en Oud Berseel Oude Kriek med papsen.



Köpte en Maui Brewing La Perouse White som jag (och hela gänget) sörplade i oss precis utanför. DEN och tillfället den dracks - med skoningslös värme från solen - var perfekt och en av höjdpunkterna på resan.



Vi åt lunch på nått kebabställe, lastade av på hotellet och drog vidare till Barley Wine. Looong walk för en förväntansfull man.. Men värt det! Möttes av en välorganiserad och fräsch butik med tydliga priser, fullpackade hyllor och trevlig personal. Här gick jag loss lite mer!



Efter avlastning på hotellet var vi tillbaka på Mikkellerbar, och siktet inställt på lite tyngre öl. Det blev så jäääävla många goda öl alltså. Standarden var sinnessjukt hög, både på utbudet och törsten. Toppar för mig var:


  • Hill Farmstead/Mikkeller Daybreak - en imperial stout med citrus 
  • Goose Island Vanilla Bourbon Stout 2010 - helt jävla sinnessjuk balans. Efterrätt!
  • Cantillon Lou Pepe 2003 - makalöst god. Ville ALRDIG att den skulle ta slut. Gav bort min sista slurk till Gripen, för jag hade inte hjärta att ta slut på den.



Drack även en Mikkeller Mexas Ranger, som visade sig vara en av de äckligaste öl jag druckit.. Smakade 20 år gammal hostmedicin.. Så kan det gå.

Efter detta frosseri blev det middag - samma som lunch. Kvickt tryckte vi i oss en massa stark kebab alt. falafel och rusade mot Fermentoren!

Här började the great madness sprida ut sig och kvällen närmade sig sitt slut. Fantastiskt skönt ställe med otroligt tolerant och schyst personal, som snäll och fint pratade humle med mig en bra stund. Här blandades svenskar, SKÅNINGAR och danskar. Skåningarna försökte prata svenska, och jag försökte förstå danska. Mycket roligt! Höjdpunkter (som jag kommer ihåg):
  • Stillwater/Mikkeller Rauchstar - rökig, tjock och beroendeframkallande
  • The Alchemist Heady Topper - besta besta
  • Rodenbach Grand Cru - på fat! Bara en sån sak.. 
  • Amager Sloth - riktigt härlig och välgjord. Välbalanserad!

Vaknade lätt förvirrad dagen efter. Gick till 7Eleven, köpte chips, cola och en Hoegaarden. Otroligt dyrt, men värt på något sätt. Tog tre långa duschar. Skrattade en massa. Begav oss hemåt.


Hunter S. Thompson-boken var på hela vägen hem. Perfekt till förvirringen när man somnar 1 sekund och vaknar av att huvudet tappar stöd och far ner mot knät...

Det var en helt jävla fantastiskt fantastisk helg. Vill tacka Kristopher som tog emot oss i sitt hem och var så grymt jävla trevlig, Gripen och alla andra som även dom satte en hög standard med ett jävligt gött humör. Mycket humor, mycket öl, mycket gött!



Kristopher, Gripen och Thomas har redan avlagt en varsin trevlig rapport och jag hoppas min inte var överdrivet tråkig att läsa :)

TACK ALLIHOPA!

Och vad köpte jag då? LÄNK!

Kommentarer

  1. Riktigt fint var det. Har ni kollat upp Picnic of Love än förresten? ;)

    SvaraRadera
  2. Hur vet du det? Jag fick ett stycke Mighty boosh dvd idag, ska bli fitt! Tackar hela gänget för en kanonhelg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar